عمده مشکل تالاب ها،تامین نشدن حق آبه زیست محیطی است

به گزارش سیناپرس؛ مسعود باقرزاده کریمی روز سه شنبه در حاشیه نشست معاونان فنی ادارات کل محیط زیست کشور در شیراز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اجرای طرح های صنعتی بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی از جمله اجرای طرح های توسعه ای و زیربنایی ملی راهسازی، پتروشیمی و پالایشگاه در حوزه تاثیر گذار تالاب ها از دیگر مشکلات است.

وی ادامه داد: همچنین ورود انواع آلاینده ها از جمله فاضلاب های کشاورزی، شهری و صنعتی و ورود انواع پسماندهای حاصل از فرسایش خاک از اراضی بالادست از دیگر چالش های پیش روی تالاب ها است.
می افزاید.
مدیر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه بسیاری از تالاب های ایران در اثر ناهمخوانی توسعه با ظرفیت های طبیعی خشک شده است گفت:کشورما در بهره برداری از منابع، اصول و ملاحظات را رعایت نکرده، توسعه بدون توجه نسبت به توان و ظرفیت‌ها رقم خورده است.
باقرزاده کریمی گفت:کمبود آب محصول صنایعی است که بدون نگاه کارشناسی و توجه به محیط زیست توسعه یافته‌اند و بهره ‌برداری بی‌ رویه از منابع از جمله موارد کاهش منابع آبی است.
وی بیان کرد: حدود سه میلیون هکتار تالاب شامل 105 تالاب در کشور شناسایی شده و حدود یک میلیون و 300 هزار هکتار از این تالاب‌ها یعنی 30 درصد آن و معادل 60 تالاب خشک شده ، این 30 درصد در تالاب‌ها متفاوت است و به طور مثال گاو‌خونی اصفهان حدود 90 درصد، تالاب ارومیه 70 درصد و تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری 20 درصد خشک شده است.
وی با بیان اینکه 60 تالاب تحت تاثیر میزانی از خشکسالی قرار گرفته‌اند گفت : از جمله تالاب‌هایی که به صورت کامل خشک شده است تالاب جازموریان سیستان و بلوچستان است.
باقرزاده کریمی ادامه داد: شکار و صید غیر مجاز و بی رویه و برداشت علوفه و سایر محصولات تالابی در صورتی که بیش از حد توان تجدید پذیری تالاب باشد می تواند مشکلات عدیده ای را برای تالاب ها ایجاد کند.
وی بر لزوم مدیریت زیست بومی تالابی در کشور تاکید کرد و گفت: رویکرد برنامه ریزی ومدیریت مشارکتی در حفاظت از تالاب ها ضرورت دارد.
وی افزود: رویکرد زیست بومی در تالاب ها، مردم و نوع بهره برداری آنها از منابع طبیعی را در مرکز تصمیم سازی قرار می دهد و بر ضریب حفاظت از تالاب ها می افزاید.
آرزو اشرف زاده رئیس گروه اکوسیستم های تالابی و رودخانه ای سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز گفت: کمیسیون مدیریت زیست بومی اتحادیه جهانی حفاظت، 12 اصل را برای اجرای مدیریت زیست بومی در 5 گام سازماندهی کرده ، هر گام طیفی از فعالیت ها را شامل می شود و ضریب حفاظت از تالاب ها را افزایش می دهد.
وی بیان کرد: اهداف مدیریت سرزمین،آب و منابع زیستی ،مساله انتخاب اجتماعی، اعمال مدیریت به پایین ترین سطوح ممکن، تمرکززدایی از جمله این اصول و گام های عملیاتی است، مدیران زیست بوم باید اثرات بالقوه و بالفعل فعالیت های خود بر زیست بوم های مجاور و سایر زیست بوم ها را در نظر بگیرند و با در نظر گرفتن منافع حاصل از مدیریت،باید زیست بوم را از دیدگاه اقتصادی درک و مدیریت کنند.