بروز اختلالات روانی در هوش مصنوعی

این هوش مصنوعی می تواند نشان دهد که چگونه داده های مورد استفاده برای آموزش الگوریتم، بر رفتار آن تأثیر می گذارد. اکنون تصور کنید، در جهانی زندگی می کنید که هوش مصنوعی نورمن (Norman) در کنار شما حضور دارد. آیا احتمال بروز اختلالات روانی در هوش مصنوعی وجود دارد؟ آیا هوش مصنوعی درصورت بروز چنین مشکلاتی، مانند انسان به مداخلات روانپزشکی نیاز خواهد داشت؟

محققان دانشگاه ایالتی کانزاس (آمریکا) معتقدند که همزمان با رشد پیچیده هوش مصنوعی (AI)، احتمال بروز چالش های پیچیدگی (challenges of complexity) برای هوش مصنوعی وجود دارد و این چالش ها می تواند به نوعی، مشابه اختلال شخصیتی (در انسان) باشد.

محققان تأکید می کنند، زمانی که اختلالی در هوش مصنوعی تشخیص داده شود، نباید آن را منهدم کرده یا به فکر تنظیم مجدد باشیم، بلکه روش های دیگری نیز پیش رو داریم.  

هوش مصنوعی (AI) از این شانس برخوردار است که از منافع چندین دهه تحقیق و پژوهش در مورد نحوه درمان افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، افسردگی یا جنون بهره ببرد. 

به عنوان مثال، رفتار درمانی شناختی (Cognitive Behaviour Therapy) تلاش می کند به صورت سیستماتیک، الگوهای رفتاری در انسان را تغییر دهد و شاید بتوان از فرآیندهای منطقی مشابهی برای تغییر رفتار هوش مصنوعی سرکش در آینده استفاده کرد.

برای درمان هوش مصنوعی سرکش، محققان دو نقطه شروع را پیشنهاد می کنند: اول، تمرین های اصلاحی که کم تهاجمی و منعکس کننده رفتار درمانی شناختی هستند؛ دوم، دارو درمانی که شامل استفاده از سیگنال های پاداش از طریق ابزار خارجی به عنوان راهی اساسی برای تغییر فتار هوش مصنوعی است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: cnet

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا