سابقه خانوادگی و شانس در امان ماندن از سرطان پستان

بیماران مبتلا به سرطان پستان که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارند، اغلب نگران هستند که وضعیت آنها بدتر و احتمال عود آن بیشتر شود. اما یک مطالعه جدید که روی 3000 زن که به دلیل سرطان پستان تحت درمان بودند انجام شد، نشان داد ترس این افراد – حداقل برای زنان 40 ساله و جوانتر- ممکن است بی جا باشد.

در این مطالعه احتمال عود سرطان پستان در بیمارانی که بستگان نزدیک آنها سرطان پستان و تخمدان را تجربه کرده بودند، چندان بیشتر از افرادی که سابقه خانوادگی نداشتند نبود. این نتایج پس از 6 سال پایش این بیماران پس از درمان، به دست آمده و شامل نوع بدخیم سرطان نمی‌شد.

 بر اساس نتایج این مطالعه حدود یک سوم از زنان تحت بررسی حداقل یک خویشاوند نزدیک با سابقه سرطان پستان یا تخمدان داشتند. اما طی یک دوره 5 ساله 75 درصد از کسانی که بدون سابقه خانوادگی بودند هنوز به این بیماری مبتلا نشده بودند و این مقدار برای کسانی که خویشاوندان درجه یک آنها سابقه این بیماری را داشتند 77 درصد بود. بنابراین از لحاظ آماری تفاوت قابل توجهی بین این افراد وجود نداشت.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به سرطان پستان برای زنی که یک مادر، خواهر یا دختر مبتلا به سرطان پستان در خانواده او هست، تا دو برابر بیشتر از دیگران است اما این موضوع به این معنی نیست که این بیماری در این شرایط قابل درمان نیست. بر اساس یافته‌ها تصور می‌شود حدود یک چهارم از موارد سرطان پستان ارثی باشند و این می‌تواند به زنان جوان اطمینان دهد که درمان آنها به همان روشهای معمول امکان‌پذیر است و سابقه خانوادگی در این روند تاثیری ندارد.

نتیجه کلی این مطالعه و مطالعات پیشین این است که: شانس زنده ماندن از این بیماری در افراد با سابقه خانوادگی و بدون سابقه خانوادگی تفاوت چندانی ندارد. نتایج این مطالعه محدودیت‌هایی نیز دارد، بنابراین محققان به زنان با سابقه خانوادگی سرطان توصیه می‌کنند که خطر ابتلا به آن را جدی بگیرند.

این پژوهش به تازگی در نشریه British Journal of Surgery منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا