طرح درمان ضایعات نخاعی موش صحرایی موفق شد

به گزارش سیناپرس، عضو هیات علمی مرکز مغز و علوم شناختی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در مرحله دوم این طرح در تلاش برای درمان آسیب نخاعی میمون هستیم، اظهار داشت: تحقیق بر روی میمون به نیمه راه رسیده و اگر نتایج همچنان مطلوب باشد، کارآزمایی بالینی بر روی انسان آغاز خواهد شد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان گفت: هرچند زمان آغاز مرحله کارآزمایی بالینی، دقیقا معلوم نیست اما پیش بینی می شود از یکسال دیگر وارد مرحله کارآزمایی بالینی شویم.
وی با اشاره به اینکه تمرکز محققان در این طرح پژوهشی بر روی آسیب نخاعی ناشی از تروما بوده است، بیان کرد: محققان در قالب این طرح در تلاش هستند، مشکل افراد دچار آسیب نخاعی که بیش از سه ماه از ابتلا آنان به این عارضه نگذشته باشد، را برطرف کنند.
وی افزود: ترومای ناشی از ضربه، معمولا سبب کوفتگی، له شدگی و فشردگی نخاع می شود و به همین علت این عارضه ها، مورد بررسی قرار گرفته و تحقیق در خصوص پارگی کامل نخاع در این طرح، انجام نشده است.
عضو هیات علمی مرکز مغز و علوم شناختی پژوهشگاه رویان تصریح کرد:تعداد پارگی کامل نخاع، کم رخ می دهد و اکثر مبتلایان به این عارضه دچار کوفتگی، له شدگی و فشردگی نخاع می شوند، لذا این عارضه ها مورد بررسی علمی قرار گرفته است.
کیانی افزود: آسیب نخاعی سه مرحله دارد که شامل مراحل حاد، تحت حاد و مزمن است و مطالعه ما برای مرحله حاد است و در ادامه کار مرحله مزمن هم مورد مطالعه قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه محققان خارجی در این زمینه، مقداری جلوتر از ما هستند، گفت: آنان کارآزمایی بالینی سلول بنیادی را آغاز کردند، و احتمال دارد آنها زودتر از ما به نتیجه برسند.

کارآزمایی بالینی سلول بنیادی ضایعه نخاعی در انتظار تامین اعتبار
مدیر مرکز مغز و علوم شناختی پژوهشگاه رویان به دستاوردهای ارزشمند محققان این پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: کارآزمایی بالینی سلول های بنیادی ضایعه نخاعی در انتظار تامین اعتبار است.
دکتر کوروش شاه پسند اظهار داشت: ما هم مانند اغلب بخش های پژوهشی دچار کمبود بودجه هستیم، و امیدواریم علاوه بر دولت، مجموعه خیرین هم توجه بیشتری به فعالیت های پژوهشی داشته باشند تا گام های ارزشمندتری در این زمینه برداشته شود.
وی بیان کرد: این طرح مهم برای اینکه به نتیجه مطلوب برسد و بتوان باری از دوش بیماران برداشت، نیاز به تامین اعتبار دارد که امیدواریم با حمایت های همه جانبه این مشکل برطرف شده تا بتوان قدم های موثر و محکمی در این زمینه برداشته شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا