فوران آتشفشان کاماچتکا و عواقب زیست محیطی آن

بر اساس گزارش های منتشر شده ، از روز پنج شنبه گذشته فعالیت های این اتش فشان آغاز شده و خاکستر های آتشفشانی به ارتفاع هشت کیلومتر از دهانه این آتشفشان به بیرون پرتاب شده است .  در همین زمینه بخش خدمات ژئوفیزیک آکادمی علوم روسیه Geophysical Service of the Russian Academy of Sciences طی اطلاعیه ای رسمی اعلام کرد : " ادامه تاثیرات آتشفشانی و خاکسترهای خطرناک ان به مناطق مسکونی امتداد داشته است . "  بر این اساس ، ابرهای خاکستر تشکیل شده از فعالیت آتش فشان ژوپانوفسکی توسط باد تا عمق 600 کیلومتری مناطق شمالی پراکنده شده است . در حال حاضر یک کلاهک ابری از خاکسترهای آتش فشان فوق در این منطقه به وجود آمده و موجب اختلال در دید شده است .

شرایط این آتش فشان در حالت وخیم قرار داشته و کارشناسان با دقت در حال رصد فعالیت های آن از طریق تصاویر ماهواره ای و مراکز زلزله نگاری هستند .

قله آتش فشانی ژوپانوفسکی Zhupanovsky در یک صد کیلومتری شمال شهر پتروپاولوفسک کامچاتسکی Petropavlovsk-Kamchatsky قرار دارد . این قله در ارتفاع 2 هزار و 958 متری از سطح دریا قرار گرفته و دوره جدید فعالیت های آن از سال 2013 آغاز شده است .

گفتنی است در اسفند ماه سال گذشته نیز فوران خاکستر از کوه آتشفشانی Klyuchevskoy در کامچاتکا (Kamchatka) روسیه  گزارش شده بود که در این فعالیت ، خاکسترهای آتش فشانی تا شعاع پانصد کیلومتری این قله  نیز گسترش پیدا کرد .

ارتفاع این فواره خاکستر در حدود پنج هزار متر از سطح دریا بوده و در منطقه ای به وسعت 504 کیلومتر در جهت شرق- شمال شرقی پخش شد .

کارشناسان ،  این فوران را یکی از فعالیت های شدید این منطقه آتش فشانی عنوان کرده و طی این فعالیت ، ارتفاع خاکستر فوران شده از دهانه این آتشفشان هر دو دقیقه پانصد متر افزایش پیدا می کرد . در شب اندازه پرتاب مواد تا 150 متر بالاتر از لبه به ثبت رسیده است .

قابل ذکر است که کوه آتشفشانی Klyuchevskoy دارای 4 هزار و 750 متر ارتفاع بوده که بلندترین کوه در شبه جزیره کامچاتکا روسیه و بلندترین آتشفشان فعال در اوراسیا محسوب می شود . اولین فوران ثبت شده این کوه آتشفشانی در سال 1697 میلادی انجام شده و از آن زمان به بعد این کوه فعال بوده است .