کمک به حل آلودگی پلاستیکی با باکتری پلاستیک خوار

سالانه حدود 300 میلیون تن زباله پلاستیکی راهی سطل های زباله و طبیعت می شوند که تنها حدود 10 درصد از آنها بازیافت می شوند.

پلی اتيلن ترفتالات (PET) يك پليمر ترموپلاستيك از خانواده پلی استرها و یکی از رایج ترین پلاستیک ها در جهان محسوب می شود  که در پوشاک، بطری های آب و نوشیدنی و بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. تجزیه PET سال ها به طول می انجامد، از این رو باعث آلودگی محیط زیست و زمین می شود.

مورگان واگ (Morgan Vague) دانشجوی زیست شناسی در رید کالج (Reed College) در اورگان (آمریکا)، موفق به کشف باکتری پلاستیک خواری شده است که می تواند راه حلی برای معضل آلودگی پلاستیکی در جهان باشد.

واگ، تحقیقات خود را با جستجو برای یافتن میکروب های سازگار برای تجزیه پلاستیک در خاک و آب اطراف پالایشگاه های نزدیک شهر زادگاهش (هوستون) آغاز کرد.

کلونی رشد یافته از باکتری پلاستیک خوار روی نواری از پلاستیک PET – منبع: دانشگاه اورگان

حدود 300 گونه از باکتری های جمع آوری شده، برای یافتن لیپاز به آزمایشگاه منتقل شدند. لیپاز (lipase)، آنزیم هضم کننده چربی است که می تواند پلاستیک را تجزیه کند. تعداد 20 باکتری با قابلیت تولید لیپاز شناسایی شدند که در بین آنها، 3 باکتری قادر به تولید سطوح بالای آنزیم بودند.

یکی از این باکتری ها که پیش از این شناسایی نشده بود، با رژیم غذایی پلی اتيلن ترفتالات (PET) تغذیه شد. این باکتری قادر به هضم و تجزیه PET به محصولات جانبی بدون آسیب به محیط زیست است. گام بعدی محققان، افزایش سرعت تجزیه پلاستیک از طریق کار روی PET و لذیذتر کردن آن برای باکتری، و همینطور آزمایش باکتری برای تجزیه انواع مختلف پلاستیک است.

البته محققان تأکید می کنند که راه طولانی برای استفاده از باکتری های پلاستیک خوار برای مقابله با آلودگی پلاستیکی در پیش است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: independent

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا