افزایش نیافتن ظرفیت‌ تولید و کاهش بارندگی، بحران برق را رقم زد

همچنین ظرفیت اسمی تولید برق کشور ۷۸ هزار مگا وات است. با توجه به نظر کارشناسان و همچنین اعلام کمبود ۵۰۰۰ هزار مگاواتی تولید برق در کشور می‌توان دریافت ظرفیت حقیقی تولید برق کشور چیزی بیش از ۵۳ هزاز مگا وات نیست.

بر اساس گفته‌های مسوولان برقی کشور در صورت عدم اصلاح الگوی مصرف در کشور و ادامه روند کنونی، حداکثر نیاز مصرف کشور تا سال ۱۴۰۵ به حدود ۸۴ هزار مگاوات می‌رسد. این افزایش مصرف سالیانه ۵ تا ۸ درصدی با افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها جبران می‌شود. با توجه به این مطلب برای جلوگیری از خاموشی دست کم سالانه حدود ۳ هزار مگاوات برق باید به ظرفیت حقیقی تولید اضافه شود.

همچنین به گفته مسوولان وزارت نیرو، با توجه به رشد سالانه مصرف برق در کشور و سیاست‌های توسعه صادرات برق و توسعه صنعتی  نیاز به افزایش ظرفیت تولید برق به میزان ۵ هزار مگاوات در هر سال داریم. اما در طی سال‌های گذشته، میزان افزایش ظرفیت‌های سالانه تولید برق کشور از این مقدار پایین‌تر بوده است.  در سال و ۹۴ و ۹۵ میزان افزایش ظرفیت تولید برق کشور حتی به نصف این ارقام هم نرسید.

سال گذشته هم در حالی که در ابتدای سال جاری برنامه ریزی‌ها بر مبنای افزایش ۴ هزار و ۵۰۰ مگاواتی بود با دو نوبت تعدیل در برنامه ها، بهره برداری از ۳ هزار مگاوات در برنامه قرار گرفت. در نهایت هم کل ظرفیت به ۷۸ هزار و ۹۰۰ مگاوات رسید که با استناد به آمار  سایت توانیر تنها ۲۵۰۰ مگاوات به ظرفیت افزوده شده است. در دو ماه نخست سال جاری هم در مجموع ظرفیت اسمی تولید برق تنها ۲۴۰ مگاوات افزایش داشته است.

حمید چیت چیان وزیر سابق نیرو گفته بود تا پایان برنامه ششم توسعه (سال ۱۴۰۰) باید ظرفیت تولید برق کشور به حدود ۱۰۱ هزار مگاوات برسد. این در حالی است که با روند فعلی بعید به نظر می‌رسد حتی این رقم به ۹۰ مگا وات هم برسد. در سال پیش رو در کنار عقب ماندن از افزایش ظرفیت، کاهش بارش‌ها هم بحران را جدی‌تر خواهد کرد.

به گفته مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان تولید با توجه به کاهش بارندگی، توان قابل تولید نیروگاه‌های برق‌آبی حدود ۳ هزارو ۵۰۰ مگاوات نسبت به برنامه‌های اعلام شده کاهش یافته است. این در حالی است که حدود ۱۵ درصد از ظرفیت اسمی تولید برق کشور از نیروگاه‌های برق‌آبی تامین می‌شود. نیروگاه برق‌آبی پس از نیروگاه‌های حرارتی دومین منبع تولید برق کشور به حساب می‌آیند (سایر منابع نقش جزئی دارند. نیروگاه اتمی بوشهر ۱.۳ درصد، مجموع سایر منابع کمتر از ۳ درصد). همچنین مصرف برق در فصول گرم سال کشور حدود ۲.۵ برابر فصول سرد است. همه این‌ها نگرانی از خاموشی در تابستان امسال را افزایش می‌دهد.

امسال رکورد مصرف برق شکست

با ثبت رکورد جدید در مصرف برق سال ۹۷، حرکت در محدوده قرمز پیک برق ادامه یافته و این سطح مصرف، خطر بروز خاموشی های گسترده را در صورت افزایش میزان مصرف برق بیش از پیش گوشزد می کند.

طبق آمار رسمی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، روز گذشته در ساعت 16 و 33 دقیقه، مصرف لحظه ای برق کشور به 54 هزار و 502 مگاوات رسید. این رقم بیشترین مقدار ثبت شده امسال بابت مصرف لحظه ای برق در کشور است. پیش از این، بیشترین میزان مصرف مربوط به ساعت 16 و 23 دقیقه روز ششم تیرماه امسال بود که میزان مصرف لحظه ای برق 54 هزار و 455 مگاوات به ثبت رسیده بود.

با ثبت رکورد جدید در مصرف برق سال 97، حرکت در محدوده قرمز پیک برق ادامه یافته و در حالی که بروز خاموشی های پراکنده از 10 دقیقه تا چند ساعت در نقاط مختلف کشور گزارش می شود، این سطح مصرف، خطر بروز خاموشی های گسترده را در صورت افزایش میزان مصرف برق بیش از پیش گوشزد می کند. بی شک اگر مردم میزان مصرف برق در ساعات پیک را کاهش ندهند، امسال خاموشی های گسترده ای در پیش خواهیم داشت.

ادارات دولتی، قربانی نخست سیاست‌های مدیریت مصرف برق

شرکت توانیر طی دو هفته چندین  اطلاعیه در خصوص صرفه جویی مشترکان منتشر و اعلام کرده که  با توجه به افزایش مستمر دما و پایداری هوای گرم درکشور، مصرف برق به گونه‌ای چشمگیر و کم‌سابقه طی روزهای اخیر افزایش یافته است بی‌تردید در چنین شرایطی برای تامین برق پایدار، بیش از هر زمان دیگر به مدیریت مصرف برق نیازمندیم.

همچنین وزیر کشور، استانداران سراسر کشور به خصوص استاندار تهران را مکلف به پیگیری صرفه‌جویی و نظارت بر نحوه مصرف آب و برق در دستگاه‌های اجرایی کرد؛ وزیر نیرو هفته گذشته اعلام کرد که براساس مصوبه هیات وزیران، تعرفه برق سازمان‌های دولتی در سراسر کشور در ساعت‌های اوج بار 20 درصد افزایش پیدا کرد.

بر اساس ابلاغیه وزارت کشور استانداران سراسر کشور به خصوص استاندار تهران مکلف به کاهش ۲۰ درصدی در مصرف آب و ۱۰ درصدی در مصرف برق، نسبت به مدت مشابه سال قبل شدند؛ صراحتا نیز اعلام شد که در صورت نیاز به اختیارات بیشتر کلیه اختیارات لازم جهت اجرایی کردن این امر به استانداران محول می‌شود و مقرر شد در صورت عدم رعایت صرفه جویی در دستگاه‌ها، استانداران نسبت به قطع آب و برق آن‌ها اقدام کنند.

علاوه بر این نیز قرار شد تا برنامه‌ای در راستای تنظیم ساعت کار کارکنان دستگاه‌ها در تهران به منظور کمک به صرفه‌جویی و بهره‌وری هر چه بیشتر و طرح آن در هیات دولت تنظیم شود. چندی پیش نیز رضا اردکانیان در این راستا اعلام کرد که  ساعت کار اداره‌ها و سازمان‌های دولتی در برخی از استان‌ها تغییر کرده و ستادی متمرکز در صنعت برق کشور، هر روز این عملکرد را پایش می‌کند و به نظر می‌رسد که پیشرفت خوبی در این زمینه صورت گرفته به عنوان مثال، در استان خوزستان از ۱۵ خرداد که این طرح اجرایی شده، به طور میانگین حدود یک هزار مگاوات پیک برق کاهش پیدا کرده است.

افزایش 3 تا 5 درجه ای دما در پیش است

شرکت توانیر در این خصوص اعلام کرد: با توجه به افزایش مستمر دما و پایداری هوای گرم درکشور، مصرف برق به صورت چشم‌گیر و کم سابقه طی روزهای اخیر افزایش یافته است.

همچنین سازمان هواشناسی پیش بینی کرده است که روند افزایش دمای هوا تا اواسط هفته جاری در کل کشور ادامه داشته باشد. دمای هوا در تهران به طور میانگین بین 3 تا 5 درجه افزایش خواهد یافت. بر این اساس، رشد مصرف برق که در پیک روزانه بیشتر ناشی از مصرف وسایل سرمایشی است، با توجه به افزایش دما پیش بینی می شود.

شرکت توانیر با صدور اطلاعیه ای جدید اعلام کرد: "بر اساس پیش بینی ها روند افزایش دمای هوا در هفته جاری، کل کشور  را به صورت وسیع دربرخواهد گرفت. بی‌تردید در چنین شرایطی برای تامین برق پایدار، بیش از هر زمان دیگر به مدیریت مصرف برق نیازمندیم. از این رو از آحاد مردم عزیز کشور در بخش های مختلف خانگی، تجاری، مجتمع های تولیدی و صنعتی و کشاورزان  تقاضا دارد تا با کاهش و مدیریت مصرف برق به‌ویژه در ساعت‌های اوج بار (12 الی 16 و 20 الی 23)  به میزان تنها 10 درصد، کارکنان صنعت برق را در ارائه هرچه بیشتر خدمات و تأمین برق پایدار یاری نمایند.

چند راهکار ساده برای جلوگیری از قطع برق

با انجام توصیه‌های ذیل، رسیدن به کاهش 10 درصدی به سادگی قابل دستیابی است:

• درساعت های اوج بار (پیک مصرف) تا حد امکان در کولرهای آبی از دور کند استفاده کنیم.

• در صورت استفاده از کولرهای گازی، ترموستات را بین 23 تا 25 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنیم.

• هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی  در ساعت های اوج بار، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرف‌شویی و جاروبرقی به‌طور همزمان استفاده نکنیم.

• استفاده از وسایل برقی یادشده را به روزهای تعطیل یا ساعت های غیرپیک منتقل کنیم.

• خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، ساده‌ترین راه صرفه‌جویی در مصرف برق است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا