تحقیقات تولید شیر برای مبتلایان به نارسایی لاکتوز

 رسول کدخدایی  در گفت وگو با ایرنا افزود: این تحقیقات به صورت سه جانبه میان پژوهشکده صنایع غذایی ایران، مرکز تحقیقات هیدروکلوئید فیلیپس در انگلستان و دانشگاه صنعتی هویی در چین در حال انجام است.وی با بیان اینکه درصدی از مردم مبتلا به نارسایی لاکتوز هستند، اظهار کرد:این افراد به دلیل فقدان آنزیم لاکتاز در دستگاه گوارش در سوخت و ساز و هضم لاکتوز یا قند شیر ناتوان هستند.

وی افزود: به همین دلیل با مصرف شیر و فراورده های غیر تخمیری لبنی این افراد دچار اختلالات گوارشی می شوند بنابراین از مصرف این مواد غذایی مهم محروم هستند.
کدخدایی بیان کرد: در این تحقیقات سه جانبه تلاش می شود با استفاده از منابع صمغی داخلی و بومی از جمله صمغ فارسی و کتیرا ،بستری فراهم شود که با افزودن آنزیم لاکتاز و نیز آهن به عنوان یکی از مواد غذایی مهم به شیر میسر شود.

وی گفت: ماده معدنی آهن را نمی شود به خاطر طعم فلزی ،بوی بد و رنگ قهوه ای آن مستقیم به مواد غذایی اضافه کرد.
کدخدایی اظهار کرد: در این کار تحقیقاتی بناست که این مواد معدنی تحت بسترهای آماده سازی شده به شیر افزوده شود و در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.
وی افزود: به این ترتیب فرد بدون چشیدن طعم آهن و تاثیر آن بر روی ذائقه و نیز با وجود آنزیم لاکتاز می تواند از شیر استفاده و دچار مشکل نشود.رییس پژوهشکده صنایع غذایی بیان کرد: این محصول با هدف رفع مشکل بیماران مبتلا به نارسایی لاکتوز انجام می شود. وی گفت: هم اکنون تیم تحقیقاتی مشغول فعالیت بر روی این پروژه هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا