رکورد جدیدی برای راکتورهای همجوشی هسته‌ای به ثبت رسید

به گزارش سیناپرس  به نقل ایسنا، دانشمندان انجمن "ماکس پلانک" در آخرین آزمایشات صورت گرفته در استلراتور(نام یکی از نخستین دستگاه‌ها یا راکتورهای آزمایشگاهی که برای محصور کردن پلاسمای داغ توسط میدان مغناطیسی ساخته شده‌ است) "Wendelstein ۷-X" آلمان، موفق شدند در راکتور "همجوشی محصورسازی شدهٔ مغناطیسی" به دمای ۴۰ میلیون کلوین برسند.

این دما ۳ برابر گرمتر از دمای هسته خورشید است. دمای هسته خورشید ۱۵ میلیون کلوین است." همجوشی هسته‌ای"  فرآیندی عکس عمل "شکافت هسته‌ای" است. در فرایند همجوشی هسته‌ای هسته‌های سبک مانند هیدروژن، دوتریوم و تریتیوم با یکدیگر همجوشی داده شده و هسته‌های سنگین‌تر و مقداری انرژی تولید می‌شود.به عنوان مثال در این فرآیند هسته‌های "هیدروژن" در دما و فشاری بالا با یکدیگر ترکیب شده و "هلیوم" تولید می‌کنند.

در اثر این برخورد اتمی، مقدار زیادی انرژی تولید می‌شود که از لحاظ تئوری، به عنوان یک منبع پاک و نامحدود الکتریسیته به حساب می‌آید.

یک قاشق پر از اتم‌های هیدورژن می‌تواند انرژی حاصل از سوختن ۲۸ تن زغال سنگ را تولید کند که هیچ‌گونه عوارض جانبی نیز نخواهد داشت.

این در حالی است که در روش همجوشی هسته‌ای مواردی نیز نیاز است. مثلا در رابطه با ترکیب هیدروژن، ایزوتوپ‌های خاصی از آن به نام "تریتیوم" و "دوتریوم" نیاز است.راکتورهای همجوشی نیز به گرمایی معادل ۱۰۰ میلیون درجه کلوین نیازمندند. که این گرما مشابه میزان دمایی است که در هسته گرم‌ترین ستاره‌های کیهان وجود دارد.

استلراتور" Wendelstein ۷-X" که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ میلادی بهره‌برداری شد، در این موفقیت جدید رکورد پیشین خود را شکست و در مواردی از قبیل "دما"، "چگالی پلاسما" و "زمان محصور" رکوردی جدید به ثبت رسید.

در آزمایشات پیشین، ایجاد دمای یک میلیون درجه کلوین در شش ثانیه به ثبت رسیده بود.دمای جدید ۴۰ میلیون کلوین برای مدت زمان ۲۶ ثانیه باقی ماند. نتایج این پژوهش در مجله " Nature" منتشر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا