تولید دستگاه «آشکارساز شعله» برای کنترل احتراق

مجتبی برزین در گفتگو با سیناپرس افزود: به منظور افزایش ایمنی یک سیستم احتراق و قابل اطمینان بودن عملکرد آن، می‌بایست این سیستم احتراق به سیستم‌های نظارتی و کنترلی مجهز شود. یکی از اجزای کلیدی سیستم‌های نظارتی و کنترلی سیستم احتراق، دستگاه آشکارساز شعله یا به عبارتی شعله بین است.

وی خاطرنشان کرد: سیستم «شعله بین» در صنایع مختلفی همچون نیروگاه‌های حرارتی تولید برق، صنایع شیمیایی، پالایشگاه‌ها، تاسیسات سیمان، کوره‌های زباله‌سوز و بازیافت، مولدهای بخار و تاسیسات گرمایشی استفاده می شود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف یادآور شد: نخستین بار در سال 1393 توسط کارخانه گندله‌سازی شرکت صنعتی و معدنی گل گهر، طراحی و ساخت یک نمونه شعله بین UV به این مرکز ارجاع شدکه ماحصل آن ساخت و نصب موفقیت آمیز 5 عدد دستگاه شعله بین بود.

وی ادامه داد: به دنبال کسب این دانش و  ازآنجایی که در نیروگاه های برق حرارتی نیز از این سیستم استفاده می شود ، در قالب قرارداد طراحی و ساخت 40 عدد شعله بین UV با یکی از نیروگاههای برق حرارتی کشور وارد فاز طراحی و ساخت یک نمونه پیشرفته تر شدیم.

مدیر مرکز اپتیک جهاد دانشگاهی صنعت شریف افزود: در کوره ها و بویلرهای نیروگاه ها و پالایشگاه ها که شما مجبورید آب یا ماده ای را تحت حرارت قرار دهید، از حجم عظیمی از گاز و شعله استفاده می کنید. روشن بودن شعله مرتب باید توسط شعله بین کنترل شودتا درصورت قطع شعله ، بلادرنگ این سیستم فرمان قطع گاز را بدهد و کارشناسانی که در اتاق فرمان حضور دارند اقدامات مورد نیاز را بلافاصله انجام دهند. به همین دلیل این سیستم از استانداردهای بالای حفاظتی برخورداراست.

به گفته مدیر این پروژه، به منظور اخذ استاندارد های مورد تاییدکاربران و ذی نفعان،  فعالیتی را با حمایت و نظارت پژوهشگاه نیرو به عنوان متولی و حامی بومی سازی و فعالیت های دانش بنیان مرتبط با صنعت نیروگاهی آغاز کرد ه ایم.

وی یادآور شد: نمونه خارجی با برندهای مختلف در پالایشگاه ها و نیروگاه ها در حال استفاده است که متاسفانه به دلیل تحریم ها پشتیبانی فنی مناسبی از آنها صورت نمی گیرد. نمونه تولید شده در این مرکز، یکی از پیشرفته ترین مدل هایی است که همکاران من در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، موفق به طراحی و ساختش شده اند. این محصول به دلیل بومی شدن دانش فنی طراحی و ساخت،  قابلیت ارتقا و ارایه خدمات بعد از فروش را دارد.

برزین تاکید کرد: بازار این محصول بازار گسترده ای است که تولید آن از مزایایی مثل کارآفرینی و ایجاد اشتغال در کشور، کاهش قیمت تمام‌شده به‌واسطه تولید انبوه، قابل ارتقا بودن طرح، افزایش دانش و فناوری در حوزه‌های ابزاردقیق و به‌کارگیری آن در ساخت سایر دستگاه‌ها، دسترسی بهتر به خدمات پس از فروش در داخل کشور، صرفه‌جویی ارزی و جلوگیری از خارج شدن ارز از کشور، مقابله‌با تحریم‌های اقتصادی و تحریم‌های انتقال دانش و فناوری، جلوگیری از افزایش هزینه‌های تجهیز نیروگاه‌ها و پالایشگاهها به‌واسطه کاهش قیمت تمام‌شده محصولات، افزایش اعتماد مردم به تولیدات داخل به‌واسطه ورود متخصصان به عرصه‌های تولید کشور، برخوردار است.

گفتگو: امین جلالوند

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا