بلاکینگ؛ عامل اصلی بارش‌های بهاری

اگر چه باران‌ و برف‌های بهاری چند سالی است که باغ‌داران ایرانی را به خصوص در شمال و شمال غربی کشور غافل‌گیر می‌کند اما بارش‌های پیاپی در ۳ ماه ابتدایی سال ۹۷ که خشک‌ترین سال تاریخ آبی ایران به حساب می‌آید باعث شگفتی بسیاری از مردم شد. این بارش‌های پیاپی گمانه‌زنی‌ها و احتمالات زیادی در میان مردم به وجود آورد. گمانه‌زنی‌هایی که به شایعاتی در فضای مجازی نیز تبدیل شده است. «بارور کردن ابرها» که پیشتر حرف‌هایی از برخورداری ایران از تجهیزات آن در رسانه‌ها به گوش مردم رسیده بود، در صدر این گمانه‌زنی‌ها قرار گرفت. بعد از آن تاثیر پارازیت بر کاهش شکل‌گیری ابرهای بارانزا شایعه‌ای است که در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد. در میان مدعیان این گمانه‌زنی‌ها اما آن که از همه شگفت‌ آورتر است و مورد اقبال بیشتری هم واقع شده فیلمی است که در آن «مهندس شهرام پروین» در آن درباره اقداماتی که برای جذب ابرها از کشورهای همسایه انجام داده سخن می‌گوید. او که صفحه‌ ویدیوهایش در آپارات بیش از ۵۰ هزار بازدید داشته و ویدیوهایش به طور جداگانه هم در شبکه‌های اجتماعی بازدید بسیار داشته مدعی است که بارش‌های اخیر نتیجه فعالیت‌های شخص اوست. ادعایی که هیچ یک از کارشناسان آن را تایید نمی‌کنند اما خودش تاکید بسیار بر صحتش دارد و بسیاری افراد نیز حقیقت را در صفحه‌های او در شبکه‌های اجتماعی جستجو می‌کنند. ادعایی که افراد بسیاری آن را کاملا رد می‌کنند.

بارور کردن ابرهای باران زا در ایران نتیجه مثبتی ندارد

پروفسور کردوانی با تکذیب تاثیر پارازیت ها بر کاهش بارندگی در کشور گفت: به دلیل گرم شدن زمین مناطق پربارش و کشورهایی که همیشه میزان بارندگی برف و باران بالاتری داشتند با افزایش بارندگی مواجه شده اند و ایران به دلیل اینکه کشوری خشک به شمار می رود و جزو مناطق کم باران است به علت همین گرمایش زمین با کاهش بارندگی رو به رو شده است.

این جغرافیدان ایرانی و استاد دانشگاه با بیان این مطلب که مدتی است در کشورهای اروپایی و آمریکا یخبندان و بارش های سنگین برف وجود دارد، افزود: این مساله نیز به همان گرمای زمین مربوط می شود و این کشورها چون میزان بارندگی شان بالا بوده با پدیده پر بارش رو به رو شده اند و کشور ما نیز با پدیده کم بارش مواجه شده است.

وی تصریح کرد: میزان بارندگی ایران یک سوم کمتر از میزان بارندگی در دنیاست و در اروپا و آمریکا چون هوا کم فشار است بنابراین میزان بارندگی شان در فصول سرد بالاتر است در حالیکه در ایران چون هوا پرفشار محسوب می شود، رطوبت در هوا پخش شده و امکان صعود هوا وجود ندارد و به همین دلیل در فصول سرد با بارندگی کم رو به رو می شویم.

کردوانی اظهار کرد: یک نوع هوای پرفشار در جغرافیا وجود دارد که از سیبری به سمت اروپا می آید و باعث بارندگی می شود و چون در ایران در برخی شهرها کوه وجود ندارد ولی در اروپا کوه ها متعدد هستند ما نسبت به این کشورها کم بارش هستیم در حالیکه در اروپا هر تبخیر آبی به سمت بالا باعث سردی هوا و صعود باران و برف می شود. ایران در فصل تابستان تحت هوای پرفشارتری قرار می گیرد و رطوبت های پخش شده از این کشور به سمت ترکیه و کشورهایی با هوای کم فشار می رود و در آن مناطق بارندگی ایجاد می شود.

وی با اشاره به بارور کردن ابرهای باران زا در این باره گفت: بارور کردن ابرهای باران زا در ایران نتیجه مثبتی نخواهد داشت زیرا در ایران ابرهای متراکم و گسترده ای وجود ندارد و بارور کردن ابرها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست و این اتفاق فقط در کشورهای جهان سوم خواهان دارد در حالیکه در آمریکا و کشورهای اروپایی باروری ابرها مورد استفاده قرار نمی گیرد. باروری ابرها فقط در زمستان در دمای بین 20- تا 25- درجه باید انجام شود و قطر ابرها باید دو کیلومتر باشد.

بلاکینگ عامل اصلی بارش‌های اخیر

رئیس مرکز ملی خشکسالی گفته است: «او (مهندس شهرام پروین) ساکن اصفهان است و مسئولان هواشناسی با وی دیدار داشته‌اند. کار او به هیچ عنوان اثبات شدنی نیست. نمی‌دانم به چه دلیل مردم حرف‌های او را باور کرده‌اند» اما چه توضیحی برای بارش باران‌های بهاری در سال ۹۷ وجود دارد؟ اگر نه بارورکردن ابرها، نه عدم پخش پارازیت و نه ادعای عجیب پروین در باران‌های اخیر نقش نداشته‌اند چه چیزی سبب این بارندگی بی سابقه شده است؟

به گفته ایمان باباییان، سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی و مرکز ملی اقلیم، عامل اصلی در وقوع‌ بارش‌های بهاره در ایران پدیده«بلاکینگ» بوده است. پدیده‌ای که در فصل بهار روی اروپا موجب شکسته شدن جریان‌های غربی و تغییر مسیر آنها به سوی جنوب اروپا شده و با عبور از روی ایران و خاورمیانه، موجب افزایش بارش طی چند ماه گذشته شده است.

بر طبق اطلاعاتی که در منابع اینترنتی وجود دارد، در هنگام وقوع بلاکینگ، جریان‏‌های غربی که در حالت طبیعی از غرب به شرق در حال حرکت هستند، مسیر اصلی خود را به سمت شمال یا جنوب تغییر داده و اقلیم مناطقی را که می بایست از روی آنها عبور می‌کردند را متاثّر می‌کنند. البته، برای مناطق واقع در ناحیه پشته، خشکی و گرما و برای مناطق واقع در ناحیه ناوه نیز، ناپایداری، سرما و بارش به ارمغان می‌آورد.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا