جزایر ایران با گرمایش زمین غرق می‌شوند

پیشروی آب‌های اقیانوسی مشرف به قطب جنوب و بالارفتن سطح آب خلیج‌فارس و دریای عمان تا سال 2030 الی 2050 واقعیتی است که براساس مطالعات علمی ارایه شده 35 کشور مطرح جهان توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)اعلام شده است این موضوع حکایت از واقعیات تلخ به زیر آب رفتن برخی جزایر خلیج فارس از جمله کیش دارد. واقعیت تلخی که علت اصلی آن ذوب شدن یخ های قطبی بر اثر گرمایش زمین است.

تحثقیقات نشان می‌دهد که همزمان با آب شدن یخ‌های قطبی، سطح دریاها و اقایانوس‌ها نیز افزایش می‌یابد و این افزایش نیز بر دریاهای کشور ما که متصل به اقیانوس‌ها هستند نیز تاثیر می‌گذارد.

تغییرات اقلیمی در جهان علاوه بر افزایش سطح آب می‌تواند به فرسایش خاک نیز منجر شود، فرسایشی که جزایر جنوبی کشور را نیز به شدت تهدید می‌کند، چراکه با بالا آمدن آب در جزایر مساحت آن‌ها تحت تاثیر آب گرفتگی قرار می‌گیرد و از طرفی جزایری که خاک سستی دارند، تحت تاثیر این فرسایش هستند و خاک آن‌ها رو به نابودی می‌رود.

چندسال پیش، پروفسور یوسف ثبوتی فیزیکدان سرشناس ایرانی و موسس و رییس پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش زمین در این رابطه هشدار داد: علاوه بر خشکسالی به دلیل ذوب شدن یخ های قطبی باید منتظر زیرآب رفتن سواحل پست خلیج فارس باشیم. به عبارت دیگر در سواحل جنوبی ایران آب خلیج فارس بالا می آید و بر وسعت این خلیج افزوده می شود. در دراز مدت دشت خوزستان و اهواز به تدریج به وسیله آب پوشیده می‌شود و جزیره مرجانی کیش که کم ارتفاع ترین جزیره خلیج فارس است در دراز مدت به زیر آب خواهد رفت و از وسعت جزایر و سواحل ایران کاسته می شود.

محمد درویش، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، مدیر کل سابق دفتر مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست نیز در این خصوص گفت: با تغییرات اقلیمی ممکن است تمام سطح برخی از کشورهای دنیا مانند مالدیو به زیر آب رود و همچنین ممکن است بخش‌های بسیاری از برخی از شهرهای پر جمعیت و مشهور جهان مانند شانگهای چین، هنگ کنگ، سنگاپور و نیویورک زیر آب رفته و خسارات میلیارد دلاری به آن‌ها وارد شود. با توجه به اینکه خلیج فارس و دریای عمان به دریای آزاد متصل هستند، این احتمال وجود دارد که جزایر جنوب کشور نیز به زیرآب بروند.

غرق شدن 42 درصد جزایر جنوبی تا پنجاه سال آینده

پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز روز گذشته با بیان اینکه حدود ۴۲ درصد از جزایر جنوبی کشور در ۵۰ سال آینده، زیر آب می‌رود، اظهار کرد: به رغم عدم افزایش بارندگی ها، نیاز آبی کشور بیشتر شده است و پیش بینی ها و برنامه ریزی ها باید از هم اکنون صورت پذیرد زیرا تغییر اقلیم موضوعی جدی است.

علیرضا مساح، دانشیار پردیس ابوریحان دانشگاه تهران نیز در این رابطه گفت: خلیج فارس و دریای عمان به آب های آزاد متصل هستند و به همین دلیل افزایش سطح آنها با افزایش سطح آب دریاها هم خوانی دارد، یعنی اگر میزان افزایش آب دریاها در سال در جهان 2 تا 3 میلی متر باشد، می توانیم بگوییم خلیج فارس هم چنین وضعیتی دارد.

او افزود: البته من مطالعه ای را که به میزان سطح آب خلیج فارس را از سال 1900 به بعد نشان بدهد ندیده ام به هرحال این میزان خیلی فرقی با میانگین جهانی ندارد چون افزایش ارتفاع آب دریاهای مناطق مختلف دنیا بر اساس نوع شیبشان مقاطع تغییراتشان اندکی کمتر یا بیشتر از میانگین جهانی است.

بخشی از جزیره کیش زیر آب می رود

پیش از این سید باقر حسینی جانشین معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی و کار شناس کمیسیون امنیت درباره رفتن جزیره کیش به زیر آب تا سال 2030 گفت: با توجه به تشکیل کمیته بحران آب در امنیت ملی قطعا این مساله مورد توجه قرار خواهد گرفت و آخرین یافته های علمی و پژوهشی در این زمینه در اختیار کمیسیون برای برنامه ریزی و تدبیر راه های تهدیداتی که در آینده از این افزایش آب خواهیم داشت قرار خواهد گرفت.

وی افزود: ساحل زیادی در جنوب کشور داریم که به طور قطع نقاطی که ارتفاع کمتری دارند زیر آب خواهند رفت که شامل بخشی از جزیر کیش خواهد شد.

نماینده ادوار مجلس گفت: از سه مترافزایش آب محاسبه شده قطعا یک متر افزایش را خواهیم داشت ضمن اینکه در کشورهای مقابل این مشکل دیده خواهد شد بخشی از سرزمین های حاشیه خلیج فارس زیر آب خواهد رفت.

حسینی با اشاره به اینکه سازمان اقتصادی "او ای سی دی" براساس تحقیقات علمی 35 کشور بزرگ دنیا تا سال 2016 اعلام کرده است نقشه های آن بدست ما رسیده است.

وی با بیان اینکه این رخداد تا سال 2050 رخ می دهد تصریح کرد: کشورهایی می تواند از آسیب این رخداد در امان باشند که از حالا برنامه ریزی بکنند و آن موقع متناسب به شرایطی که رخ می دهد اقدام بکنند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ما یک عدد به درد بخور در این اظهارات ظاهرا علمی ندیدیم. 50 سال بعد رو ولش کن. طی 20 سال گذشته یا طی همین دو سال گذشته، میزان افزایش سطح آب در جزایر خلیج فارس چقدر بوده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا