پروژه های نظامی- فضایی چین

چین درحال توسعه فناوری های پیشرفته ای در حوزه چاپ سه بعدی، پلت فرم های آزمایش موتور اسکرم جت (scramjet) و موشک های بالستیک بین قاره ای (ICBMc) است که این کشور را به یکی از قدرت های برتر در حوزه نظامی و فضایی تبدیل می کند.

چاپ سه بعدی قطعات تیتانیومی

شرکت TSC Beijing یکی از تولیدکنندگان قطعات تیتانیومی هواپیما است که به دستاورد قابل توجهی در زمینه چاپ سه بعدی جعبه بدنه مرکزی تیتانیوم برای پهپادهای مافوق صوت دست پیدا کرده است. از این طریق، زمان تولید از 2 سال به 6 ماه کاهش پیدا می کند.

شرکت TSC از چاپگر لیزری TSC-S4510– یکی از بزرگترین چاپگرهای سه بعدی جهان – برای چاپ قسمت اصلی بدنه هواپیما (fuselage) استفاده کرد. محققان امیدوارند از این فناوری برای ساخت فضاپیمای Tengyun که نخستین پرواز آزمایشی آن برای سال 2020 برنامه ریزی شده است، استفاده کنند.

پهپاد مافوق صوت WZ-8

یکی از نامزدهای استفاده از بدن تیتانیومی، پهپاد مافوق صوت تک موتوره WZ-8 با بال های کوتاه و بدنه سوزن مانند است.

این پهپاد هوا پرتاب (air-launched UAV) احتمالا برای آزمایش فناوری های پیشرانش سرعت بالا مورد استفاده قرار گرفته و مسیر را برای توسعه نسل آینده فناوری های مافوق صوت هموار می کند.

سیستم سلاح الکترومغناطیسی Haiyan Shan

آکادمی فناوری های هوافضا چین (AASPT) به پیشرفت های قابل توجهی در حوزه موتورهای الکتریکی جریان مستقیم (DC) دست پیدا کرده است. موتورهای جریان مستقم برای استفاده در محیط های با شوک بالا و میدان مغناطیسی شدید طراحی شده اند.

در سلاح های ریلی (railgun) از نیروی الکترومغناطیسی برای شلیک با سرعت بالای 6 ماخ (Mach) استفاده می شود. با راه اندازی سیستم های سلاح ریلی چین از جمله Haiyan Shan، می توان از این سیستم در مأموریت های دفاع هوایی / موشکی، (موشک) ضد کشتی و توپخانه ای استفاده کرد.

موتور اسکرم جت Ling Yun

دانشگاه ملی فناوری دفاعی (NUDT) چین، ماه مه (خرداد ماه)، پلت فرم اسکرم جت Ling Yun را معرفی کرد.

محققان امیدوارند که این پلت فرم بتواند زمینه ساز راه اندازی پلت فرم تولید انبوه برای آزمایش فناوری های جدید مافوق صوت از جمله اجزای مقاوم در برابر حرارت برای سیستم های مخابراتی، جمع آوری داده های جوی باشد.

موشک های بالستیک بین قاره ای DF-41

موشک بالستیک بین قاره ای DF-41، دهمین آزمایش پرتاب خود را در تاریخ 27 مه (6 خرداد) با موفقیت تکمیل کرد. DF-41 دارای سکوی پرتاب متحرک بوده و برد آن 15000- 13000 کیلومتر و سرهای جنگی متعدد 2-1.5 تنی است.

توسعه موشک بالستیک بین قاره ای DF-41 پاسخ چین به سامانه موشک باستیک بین قاره ای آوانگارد (Avangard) روسیه است.

منبع: popsci