شمارش درختان منازل تهران با تصاویر ماهواره‌ای

در مدیریت فضای شهری تعداد درختان و خصوصیات آنها معمولا در زمره اطلاعات پایه به شمار می روند. شمارش دستی تعداد درختان علاوه بر نیاز به نیرو و هزینه و زمان بالا، احتمال خطای زیادی را نیز به خاطر اشتباه های انسانی به همراه دارد. علاوه بر این، بسیاری از اوقات هیچ گونه اطلاعات مکان مند نظیر نقشه پراکندگی درختان در اختیار تصمیم گیرندگان قرار نمی گیرد یا در صورت امکان، هزینه های زیادی را برای نقشه برداری زمین و برداشت تک تک درختان می طلبد.

از مهمترین مزایای بهره گیری از تصاویر ماهواره ای در مدیریت فضای شهری می توان به نظارت بر سلامت گیاهان و درختان شهری، نظارت بر نیاز به آبیاری و کود دهی به فضای سبز، نظارت بر تغییرات فضای سبز با دقت کمتراز یک مترمربع، کنترل نحوه مدیریت فضای سبز، مراقبت از درختان و نظارت مستمر بر آنها، کنترل هجوم آفات و بیماری‌ها به فضای سبز، شمارش تعداد درختان به همراه در اختیار دادن مختصات دقیق جغرافیایی و کنترل روند پیشرفت پروژه های بزرگ شهری اشاره کرد.

هم اکنون نگهداری فضای سبز تمامی نواحی مناطق بیست و دوگانه (شامل درختان معابر فرعی و کوچه‌ها) از جمله آبیاری، هرس، سمپاشی و … توسط ناظران فضای سبز شهرداری به عمل می‌آید و تصاویر ماهواره ای هم با بالاترین دقت فضای سبز شهری را رصد می کند اما آیا شهرداری نظارتی بر شرایط نگهداری درختان منازل هم دارد؟ این نظارت چگونه صورت می‌گیرد؟ در صورت خشک شدن و وضعیت نامناسب درختان چه اقدام هایی انجام می دهد؟

علی محمد مختار، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران در این خصوص به پانا گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر با توجه به فرهنگ سازی‌های به عمل آمده از سوی شهرداری و سازمان‌های مردم نهاد، حساسیت شهروندان نسبت به فضای سبز  بیشتر شده و به محض مشاهده آسیب رسانی به درختان، از طریق اطلاع رسانی به  سامانه‌های شهرداری و رسانه‌ها اقدام کرده  و موضوع سریعا از طریق کارشناسان ذی ربط پیگیری و رسیدگی لازم صورت می‌پذیرد.

وی افزود: از آنجایی که شهرداری اجازه ورود به منازل و بازدیدهای مستمر از مکان‌های خصوصی را ندارد، هنگام درخواست پروانه تخریب و نوسازی کلیه املاک، پس از  بازدید کارشناسان، برای درختان موجود در ملک مورد نظر پرونده تشکیل و حفظ درختان در حین عملیات عمرانی شدیدا کنترل می‌شود.

به گفته وی، در صورتی که مالکان به هر نحوی درختان موجود را  از بین برده باشند، با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و آرشیوهای موجود موضوع مورد بررسی قرار گرفته  و بر اساس مفاد مصرح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، اقدامات قانونی لازم صورت می‌پذیرد.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا