سیارک مرموز ریوگو زیر ذره بین کاوشگر ژاپن

کاوشگر هایابوسا مأموریت بررسی سیارک ایتوکاوا (Itokawa) را در سال 2005 آغاز کرد و در ادامه  تحقیقات، کاوشگر هایابوسا-2 (Hayabusa-2) در دسامبر 2014 با هدف بررسی سیارک مرموز ریوگو (Ryugu) راهی فضا شد.

سیارک های مرموز

ریوگو، سیارک نوع سی (C-type) است که دارای سطحی تیره تر نسبت به ایتوکاوا، سیارک نوع اس (S-type) است. کاوشگر هایابوسا-2 تنها فضاپیمایی است که تاکنون، به نزدیک ترین فاصله تا یک سیارک نوع سی رسیده است.

سیارک ریوگو حدود 3 برابر بزرگتر از سیارک ایتوکاوا و حدود 4 برابر کوچکتر از دنباله دار 67P/Churyumov–Gerasimenko است که بین سال های 2014 تا 2016 توسط کاوشگر روزتا آژانس فضایی اروپا (ESA) مورد بررسی قرار گرفت.

لوسی مک فادن (Lucy McFadden) از دانشمندان علوم سیاره ای در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا تأکید کرد: اطلاعات بسیار اندکی در مورد سیارک های نوع سی داریم؛ اما احتمال می دهیم که ترکیبات آنها تقریبا مشابه با ترکیبات سیارک هایی باشد که در ابتدای شکل گیری منظومه شمسی، شکل گرفته اند.

وی افزود: با بررسی نمونه های جمع آوری شده توسط کاوشگر هایابوسا-2 می توان مشخص کرد که سطح تیره تر سیارک به دلیل وجود ذرات کوچکتر مانند مگنتیت (magnetite) است یا (این مسأله) ناشی از وجود کربن است.

تصویر تهیه شده از سیارک ریوگو توسط کاوشگر هایابوسا-2 از فاصله 40 کیلومتری – منبع: JAXA

هایابوسا-2 پس از یک سفر 3.5 ساله فضایی، به هدف تعیین شده نزدیک شده است. آژانس تحقیقات فضایی ژاپن (JAXA) به تازگی، تصاویر تهیه شده توسط کاوشگر هایابوسا-2 از سیارک ریوگو را در فاصله های 300 و 40 کیلومتری منتشر کرد.

کاوشگر هایابوسا-2 چهارشنبه 27 ژوئن (6 تیر) به فاصله 10 کیلومتری از سیارک ریوگو خواهد رسید. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، فرودگرهای این کاوشگر طی چند هفته آینده، بر سطح سیارک فرود آمده و کار جمع آوری نمونه را آغاز خواهند کرد. این نمونه ها تا سال 2020 به زمین بازگردانده خواهند شد.

منبع: Nature