آموزش مهارت‌های ششگانه نسل جوان با حذف کنکور

آزمونی که علاوه بر استرس زایی، هزینه های بسیار هنگفتی نیز برای برخی از داوطلبان کنکور در بر دارد و کسب و کار برخی از موسسه های آموزشی را پر رونق کرده است. آزمونی که زمزمه های حذف آن از مدت ها به گوش می رسد اما همچنان حذف نشده است. آزمونی که هر ساله با کمی تغییر تکرار می شود و امسال نیز در روزهای پنجشنبه 7 تیر و جمعه 8 تیرماه سال 97 برگزار خواهد شد.

بیشترین و کمترین شانس قبولی کنکور 97مربوط به کدام رشته هاست؟

در کنکور امسال به گفته مسئولان سازمان سجنش یک میلیون و 11 هزار و 384 نفر ثبت نام کرده‌اند که از این بین، تعداد 599 هزار و 121 نفر معادل 59.24 درصد زن و تعداد 412 هزار و 263 نفر معادل 40.76 درصد مرد هستند. این تعداد نسبت به آمار ثبت نام در آزمون سراسری سال 96 تعداد 27 هزار و 25 نفر بیشتر است.

همچنین تعداد 144 هزار و 437 نفر در گروه ریاضی و فنی، تعداد 642 هزار و 228 نفر در گروه علوم تجربی، تعداد 204 هزار و 936 نفر در گروه علوم انسانی، تعداد 12 هزار و 249 نفر در گروه هنر و تعداد 7 هزار و 534 نفر در گروه زبان‌های خارجی ثبت نام کرده‌اند.

با توجه به آمار منتشر شده در گروه علوم تجربی از نظر تعداد نسبت به سایر گروه‌های آموزشی رقابت سخت تری وجود دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا شانس قبولی در این رشته پایین‌تر بیاید.

به گفته سازمان سنجش نتیجه‌ اولیه‌ آزمون سراسری سال 97 به صورت کارنامه تنظیم شده و در دهه دوم مرداد ماه امسال منتشر می‌شود.

میزان شرط معدل و رشته های بدون آزمون کنکور 97 چقدر بود؟

سال 94  تاثیر معدل در کنکور سراسری قطعی شد و به دانش آموزان کنکوری آن سال آسیب زیادی وارد شد . این تاثیر حدودا 25 درصد از کل کنکور را شامل می‌شد و علاوه بر آن حدود 5 درصد از سهم کنکور را معدل پیش دانشگاهی تشکیل می‌داد. در همان سال و در طی شکایت فردی، رای دیوان عدالت اداری به این مضمون صادر شد که تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 95 لغو شود. در نهایت در سال 95 تاثیر مثبت معدل کتبی سال سوم دبیرستان در کنکور سراسری 95 به تصویب رسید. سال بعد و برای ثبت نام کنکور سراسری 96 ، 25 درصد تاثیر مثبت معدل دبیرستان و 5 درصد تاثیر مثبت پیش دانشگاهی در کنکور 96 در نظر گرفته شده بود. امسال هم سیاست تاثیر معدل اجرا می‌شود. با توجه به اطلاعیه سازمان سنجش در وبسایت این سازمان میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 97 همانند سال گذشته 25 درصد و به صورت تاثیر مثبت برای شرکت کنندگانی که از سال 1384 به بعد مدرک دیپلم خود را دریافت کردند، است. برای افرادی هم که مدرک پیش دانشگاهی خود را از سال 1391 به بعد اخذ کردند میزان تاثیر معدل 5 درصد است.

همچنین رییس سازمان سنجش اخیرا گفته که ۱۲ درصد کل رشته‌ها بدون آزمون برگزار و ۲۸ درصد رشته‌های دوره‌های روزانه هم بدون آزمون پذیرش می‌شود. او در ادامه اشاره کرده است که پذیرش در موارد مذکور صرفا بر اساس سوابق تحصیلی بوده و ثبت‌نام آن‌ها از ۱۹ تا ۲۳ مرداد ماه انجام می‌شود. مشاور رییس سازمان سنجش نیز خبر داده بود که کنکور در سال 97 با استانداردهای تازه‌ای قرار است برگزار شود و در دوره جدید نظام آموزشی ۶،۳،۳ ملاک مقطع برگزاری امتحانات نهایی است. نظامی که به گفته مسئولان آموزش و پرورش حاصل بررسی و پژوهش‌های بسیار زیاد کارشناسان آموزش و پرورش و همگام با 123 کشور جهان در نظام آموزشی ایجاد شده است.

آیا کنکور ۹۸ تفاوتی با کنکور ۹۷ دارد؟

سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش روز گذشته در افتتاحیه نشست پایانی هشتمین دوره مجلس دانش آموزی گفت: طرح حذف کنکور در آینده‌ای نزدیک به سرانجام برسد و ما در حال رسیدن به نقطه مشترکی بین دستگاه‌های دخیل در این موضوع هستیم. با این وجود برای دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی حاضر هیچ تغییری در کنکور ۹۸ به غیر از آنچه امسال اتفاق می‌افتد به وجود نخواهد آمد و کنکور ۹۸ هیچ تفاوتی با کنکور ۹۷ نخواهد داشت.

حذف کنکور چگونه محقق می‌شود؟

مهدی گلشنی، استاد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف در خصوص حذف کنکور تاکید کرد: ابتدا باید تلاش شود که عیوب کنکور رفع شود و سپس دانشگاه‌ها را در مقابل این پارتی بازی‌ها پاستوریزه کنند، پس از آن حذف کنکور مشکلی ندارد اما با این میزان پارتی‌بازی که اکنون در دانشگاه‌های ما وجود دارد، چندان به حذف کنکور خوش‌بین نیستم.

وی افزود: من جایگاه واقعی علم ایران را بالا نمی‌بینم، با وجود اینکه اقدامات نسبتا خوبی برای آن صورت گرفته است، اما ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که هنوز به آن‌ها توجه نشده است. در واقع باید گفت ظرفیت ایران خیلی بالا است، اما از آن استفاده مطلوبی نمی‌شود. استفاده از نخبگان واقعی و افراد ذی‌صلاح می‌تواند به استفاده از ظرفیت‌های کشور کمک کند.

حذف کنکور چه پیامدهای مثبتی می تواند به همراه داشته باشد؟

مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این خصوص گفت: امروز اصلی ترین استراتژی آموزش و پرورش، اجرای سند تحول بنیادین است. ما قصد داریم شرایطی را فراهم کنیم که این سند( سندی که مصوب شورای عالی آموزش و پروش و شورای عالی انقلاب فرهنگی است) اجرایی شود از اینرو نیازمندیم بسترهای حقوقی و قانونی منابع انسانی و مالی برای اجرای سند را فراهم و موانع فرا روی اجرای آن را مرتفع کنیم.

وی افزود: یکی از موانع جدی روبروی تحقق این سند، کنکور است. در روش بکار گرفته شده کنکور برای پذیرش دانشجو و دانشگاه، تنها توانمندی های علمی و محفوظات دانش آموزی سنجیده می شود حتی اگر این آزمون به بهترین نحو هم اجرا بشود.

وی اظهار کرد: امروزه بسیاری از این دانش آموزان بیش از اینکه توانمندی های علمی داشته باشند، مهارت تست زنی، سرعت و انتقال مطلب را کسب می کنند تا بتوانند در کنکور سراسری موفق بشوند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: این کنکور در بهترین حالت خودش اجازه نمی دهد که تربیت در ساعت های ششگانه بنابر تدبیر سند تحول بنیادین اجرایی بشود. ما در سند تحول بنیادین به دنبال تربیت علمی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، هنری، زیستی، بدنی و فناوری دانش آموزان باشیم. کنکور تنها یک بعد از این ابعاد را می سنجد بنابراین آموزش و پرورش همواره با برگزاری آزمون کنکور مخالف بوده است.

وی تصریح کرد: همچنین آسیب های کنکور به درون سیستم آموزشی نیز کشیده شده است. هم اکنون آزمون هایی داریم که شبه کنکور هستند. این شبه کنکورها مانع اجرای سند تحول بنیادین هستند. یکی از اصلی ترین این شبه کنکورها، آزمون هایی است که اکنون برای پذیرش در پایه هفتم مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی برگزار می شود.

نوید ادهم خاطرنشان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش با این نگاه که باید بستر را در مدارس برای تحول بنیادین و تربیت پذیری دانش آموزان فراهم بکند، برگزاری هر آزمونی برای مدارس ابتدایی و همچنین ورود هر نوع کتابی غیر درسی یا کمک درسی که به تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نرسیده است را ممنوع اعلام کرد تا دانش آموزان فقط در چارچوب برنامه درسی مصوب بتوانند با آرامش کامل از درس خواندن و حضور در مدرسه لذت ببرند و شرایط لازم برای پرداختن به سایر ابعاد وجودی آنها فراهم بشود.

سخن پایانی

امروزه رشد اقتصادی و توسعه علمی هر کشوری از جمله ایران در گرو پرورش نسلی پویا و با سواد است. نسلی که می تواند با تحصیلات دانشگاهی و تجربه های فردی اش آینده ای روشن را برای خودش و جامعه اش رقم بزند.

قطعا با وجود تحریم ها و شرایط سخت اقتصادی کشور، ایران می تواند در آینده با اتکا به توان دانشجویان فارغ التحصیل و آموزش مهارت های لازم به آنها از همان دوران تحصیلی ابتدایی، زمینه خودکفایی کشور در تولید بسیاری از علوم را در آینده فراهم کند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا