ماهی‌ های امروزی، پرندگان دوران دایناسورها

مطالعه جدیدی که بر روی پرنده های بدوی دوره کرتاسه انجام گرفت نشان داد که چگونه نسل های جداگانه آن ها برای سازگار شدن با شنا کردن در آب تکامل یافته اند.

فلیس های پرنده Hesperornithiform در سنگ های 65 الی 95 ساله شمال امریکا، اروپا و آسیا یافت شده است و قدمت این پردنگان به عصر دایناسورها می رسد. دکتر آلیسا بل به همراه دکتر لوئیس چیاپ، از انیسیتیو دایناسورها واقع در موزه تاریخ طبیعی لس آنجلس، تجزیه و تحلیلی دقیق از تکامل آن ها انجام دادند و نشان دادند که نسب های جداگانه از این پرنده ها مانند مرغابی های امروزی به تدریج با شیرجه زدن درآب برای ماهی گیری سازگار شدند.

در حقیقت Hesperornithiformها نژاد ها و زیرگونه های فراوانی دارند اما گونه بسیار شناخته شده این پرنده بدوی متعلق به دوره کرتاسه است. این مطالعه اولین  تجزیه و تحلیل جامع تکامل نژادی و یا ارزیابی روابط تکاملی است که تا کنون در کل این گروه انجام گرفته است.

نتایج این مطالعه مشخص می کند که Hesperornithiformها از یک گروه خاص شکل گرفته اند اما روابط گونه های مختلف درون این گروه پیچیده تر از چیزی بود که قبلا تصور می شد. به علاوه، این مطالعه به این نتیجه رسیده است که تغییرات آناتومیک بزرگ شدن اندازه کلی بدن را به همراه داشته است. همین امر باعث افزایش حجم ریه شده است که خود شیرجه زدن های عمیق تر را برای این موجودات آسان تر می‌ کرده و در نهایت خوی آبری شدن را در آنها افزایش داده است.

به صورت کلی این مطالعه مدارکی را برای درک تکامل سازگاری های شنا کردن در بین پرندگان بدوی اقیانوسی شناخته شده فراهم آورد. نتایج این تحقیقات در قالب یک مقاله علمی در ژورنال بین المللی Systematic Palaeontology به چاپ رسیده است.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا