عدم توسعه یافتگی حمل و نقل جاده‌ای بخاطر کم توجهی به ایمنی دربرابر آتش

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دکتر محمد شکرچی‌زاده امروز در سمینار ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش با اشاره به مقوله ایمنی ابنیه‌ها،‌ ساختمان‌ها و حمل و نقل جاده‌ای در برابر آتش، افزود: به دلیل اهمیت این مقوله، آزمایشگاه آتش در این مرکز راه‌اندازی شد تا بر اساس مطالعات انجام شده برای اقلام مورد مصرف در ساختمان‌ها و حمل و نقل جاده‌ای، گواهینامه ایمنی در برابر آتش صادر شود.

وی ویرایش مبحث سوم مقررات ملی ساختمان را از جمله ضوابط قانونی در خصوص ایمنی ساختمان‌ها در برابر آتش دانست و اظهارکرد: ویرایش مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در این مرکز تدوین شده است و در این ویرایش تغییرات اساسی‌ای در خصوص افزایش ایمنی ساختمان‌ها در برابر آتش ایجاد شده است.

شکرچی‌زاده با تاکید بر اینکه مبحث ساختمان علاوه بر حوزه ساختمان، حمل و نقل جاده‌ای را نیز پوشش می‌دهد، خاطرنشان کرد: تا قبل از حادثه پلاسکو نسبت به آتش در ساختمان‌ها توجه کمی صورت می‌گرفت، ولی بعد از این حادثه کشور متوجه شد که آتش می‌تواند منجر به فروریزش ساختمان شود و غفلت از آن حوادث جدی‌ای را به دنبال دارد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یکی از ضعف‌های مهم کشور را عدم تاب‌آوری کلان‌شهرها و بویژه تهران در برابر آتش عنوان کرد و یادآور شد: بسیاری از سازه‌های موجود در کشور تاب‌آوری لازم را در برابر آتش ندارند و بعد از حادثه پلاسکو این امر در دستور کار قرار گرفت.

وی با تاکید بر استفاده از پوشش‌های ضد حریق در ساختمان‌ها و وسایل نقلیه عمومی، اظهارکرد: تا سال گذشته سمیناری برای بررسی مقاومت ساختمان‌ها در برابر آتش از سوی این مرکز برگزار می‌شد که با توجه به وقوع آتش‌سوزی در وسایل حمل و نقل عمومی امسال به صورت جدی به ایمنی سامانه‌های حمل و نقل در برابر آتش پرداختیم.

وی توسعه حمل و نقل جاده‌ای را از جمله وظایف حاکمیتی کشور نام برد و ادامه داد: در حوزه‌های ریلی و دریایی، دستورالعمل‌های ایمنی زیادی وجود دارد ولی در حوزه جاده‌ای نیازمند استانداردهایی هستیم تا بر اساس آن گواهینامه فنی برای وسایل نقلیه عمومی صادر شود که این امر نیازمند همکاری معاونت حمل و نقل جاده‌ای وزارت راه و سایر سازمان‌های ذی‌ربط است.

شکرچی‌زاده با اشاره به ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش، افزود: سهم حمل و نقل عمومی بنا به دلایلی در تردد جاده‌ای در حال کاهش است و افزایش قابل توجهی را نداشته، این امر در حالی است که توسعه حمل و نقل جاده‌ای بر توسعه پایدار کشور اثرگذار خواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن ایمنی وسایل نقلیه عمومی را از جمله دلایل عدم توسعه‌یافتگی آن را دانست و با اشاره به آمارهای جان‌ باختگان در سفرهای نوروزی گفت: براساس آمارهای منتشر شده، تعداد قربانیان در تصادفات جاده‌ای 17 درصد افزایش دارد و این امر به دلیل آن است که وسایل حمل و نقل شخصی و عمومی از ایمنی لازم برخوردار نیستند.

وی مهم‌ترین دلیل عدم ایمنی وسایل نقلیه را آتش‌سوزی در آن‌ها عنوان کرد و گفت: وقوع آتش‌سوزی یکی از نقاط ضعف در اتوبوس‌ها است و این مورد از جمله نکاتی است که با توجه به آن می‌توانیم ایمنی حمل و نقل جاده‌ای را افزایش دهیم. افزایش مقاومت اتوبوس‌ها در برابر آتش می‌تواند اطمینان عمومی را از استفاده از اتوبوس‌های عمومی بین شهری افزایش دهد.

شکرچی‌زاده با انتقاد نسبت به عدم ایجاد ایمنی جاده‌ای در کشور، خاطرنشان کرد: اگر اقدامات در این حوزه به طور جدی انجام نشود، کاهش تعداد کشته‌ها در سال‌های اخیر می‌تواند به سمت یک روند افزایشی در آینده پیش برود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به سابقه فعالیت تحقیقاتی مرکز تحقیقات مسکن اشاره کرد و گفت: این مرکز در سال 1352 به عنوان یک مرکز ملی توسط دکتر پاکدامن راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه این مرکز تحقیقاتی در ابتدای فعالیت‌های خود به موضوع مسکن می‌پرداخته است، ادامه داد: با ادغام دو وزارت راه و ترابری و مسکن، این مرکز فعالیت خود را در حوزه راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد.

شکرچی‌زاده انجام تحقیقات کاربردی و عملیاتی، آموزش و ترویج، تدوین مقررات در حوزه ساختمان و حمل و نقل و صدور گواهینامه فنی برای اقلام استفاده شده در حوزه‌های ساختمان و حمل و نقل جاده‌ای را از جمله وظایف این مرکز عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر آن آزمایشگاه آتش نیز در این مرکز راه‌اندازی شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا