درمان سرطان خون در کودکان با کمک واکسن مننژیت

واکسن Hib نوع دو نه تنها از عفونت های گوش و مننژیت ناشی از باکتری Hib جلوگیری می کند بلکه همچنین فرد را در برابر سرطان خون از نوع ALL هم محافظت می کند. بر اساس انجمن ملی سرطان  این نوع سرطان خون تقریبا 25 درصد از سرطان های کودکان زیر 15 سال را به خود اختصاص داده است. واکسن Hib بخشی از برنامه واکسیناسون استاندارد است که توسط مراکز کنترل بیماری پیشنهاد می شود و به طور معمول چهار دوز از این واکسن به کودکان زیر 15 ماه داده می شود.

اگرچه این نکته که واکسن Hib از سرطان جلوگیری می کند در مطالعات اپیدمیولوژیک به خوبی به اثبات رسیده است اما نتوانسته به طور گسترده در بین عموم به خوبی شناخته شود و مکانیزمی که در ورای تاثیر گذاری این واکسن نهفته است همچنان به مقدار اندکی شناخته شده است. هم اکنون در تحقیقی که در نشریه Nature Immunology گزارش شده است، گروه تحقیقاتی بین المللی به راهبری محققان UCSF نشان داده اند که عفونت های مکرر ناشی از باکتری Hib می تواند ژن های خاصی از سیستم ایمنی را تبدیل به سلول های مستعد سرطانی شدن کند (این نوع سلول در شمار زیادی از نوزادان وجود دارد)؛ در مواردی این ژن می تواند به خودی خود تبدیل به سلول سرطانی نیز بشود.

دکتر مارکوس موشن، مؤلف این تحقیق در این باره بیان کرد: «این آزمایش ها موجب درک این نکته شد که چرا بروز سرطان خون از زمان پیدایش واکسیناسیون منظم در طول دوره شیرخوارگی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. عفونت  Hib و سایر عفونت های دوره کودکی می تواند باعث پاسخ های ایمنی مکرر و شدید در بدن کودکان شود و همین امر آنچنان که ما دریافتیم می تواند منجر به سرطان خون شود اما نوزادانی که واکسیناسیون انجام داده اند به میزان زیادی در برابر سرطان محافظت شده اند و به خاطر واکنش خفیفی که سیستم بدنی آنها به این بیماری ها نشان می دهد و به این ترتیب بدن آنها به صورت طولانی مدت حفاظت می شود.»

لازم به ذکر است که بسیاری از نوزادان در سلول های خونی خود حامل انکوژن (ژن هایی که به طور بالقوه می توانند باعث سرطان شوند)هستند، اما تنها یک مورد در ده هزار سلول می تواند موجب ایجاد سرطان ALL شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا