چملی گول؛ سرزمین متحرک ایران

چملی گول در واقع یک منطقه باتلاقی بزرگ است که دور تا دورش را نیزارهای بلند محصور کرده اند. این دریاچه زیبا عمقی بین ۹ تا ۱۵ متر دارد و در ارتفاع با ۲۳۴۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و همچنین قطری برابر با ۸۰ متر دارد.

این دریاچه در شمال شرقی شهرستان تکاب و در ۳ کیلومتری شرق روستای بدرلو قرار دارد. در این دریاچه که بسیار هم عمیق است، جانوران آبزی در آن زیست نمی کنند و تنها وجود مرغابی های وحشی در اطراف این دریاچه و چمنزارش است که اکوسیستم زنده و متحرک حیوانی این ناحیه را تشکیل می دهد.

این زمین که پوششی از چمن دارد انگار ماکتی از جزیره ای است که در میان آب های یک اقیانوس بزرگ محصور شده است. این زمین مساحتی برابر با ۸۰ متر مربع دارد و در فاصله ۵ تا ۸ متری از کناره دریاچه است و از دور شبیه به قوسی شناور در وسط این دریاچه است.

در واقع این جزیره به این گونه است که هر از چندی به خودش تکانی می دهد و در میان آب های برکه به گشت و گذار و سرکشی می پردازد!

از دیرباز تاکنون، قطر دریاچه به مرور زمان افزایش پیدا کرده است و تنها دلیلش هم همین چرخش جزیره متحرک است که حتی قطر خودش هم افزایش پیدا کرده است.

یکی از نکات جالبی که درباره این جزیره وجود دارد این است که نیزارهای اطراف این دریاچه، ریشه هایی بسیار بلند و قوی دارند که در هم گره خورده اند و یک قطعه بلند و شناور بر روی آن ایجاد کرده است و در ضمن، طول این نیزارها به ۲ متر هم می رسد اما هنوز کسی نمی داند این جزیره چیست و اصلا چگونه به وجود آمده است و چرا متحرک است!

عده ای که بگویند، این جزیره با حرکت وضعی زمین به حرکت و گردش در می آید و برخی دیگر هم هستند که عوامل طبیعی و وزش باد را عامل حرکت آن می دانند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا