حرکت به سوی کاهش وقوع پدیده گرد و خاک در کشور

 "بررسی اقليم‌شناختی رويدادهای گرد و خاك بر روی ايران" عنوان طرحی است که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی توسط محققان دانشگاه تهران انجام شد.

با توجه به اقلیم نیمه خشک تا خشک ایران و نیز موقعیت جغرافیایی آن که در کمر بند گرد و خاک جهان قرار گرفته است وقوع پدیده گرد و خاک در کشور بسیار اتفاق می افتد و انجام این طرح می تواند گامی موثر برای حرکت به سوی کاهش این پدیده باشد. همچنین از آنجایی که این پدیده، رخداد آلودگی شدید هوا و به تبع آن تهدید سلامتی افراد جامعه را در پی دارد، بررسی فراوانی و شدت وقوع آن باعث شناسایی مناطق پر گرد و خاک کشور می شود که نتایج آن می تواند مورد توجه سیاستگذاران کشور قرار گیرد. همچنین بررسی تغییرهای سالانه وقوع این پدیده طی یک دوره بلند مدت، می تواند روند افزایشی یا کاهشی وقوع این پدیده در مناطق مختلف کشور را مشخص می کند. بررسی علل این تغییرهای سالانه می تواند به اتخاذ روش های درست و تاثیر گذار جهت کاهش یا دست کم جلوگیری از افزایش بیشتر این پدیده کمک شایانی کند.
همچنین توجه به اقليم نيمه خشك و خشك اغلب نقاط ايران و نيز در نظر گرفتن مناطق بياباني گسترده‌اي كه در كشورهاي همسايه ايران وجود دارد نشان می دهد پديده گرد و خاك به كرات كشور را تحت تاثير قرار مي‌دهد. شدت و فراواني وقوع اين پديده در ايران به ويژه در سال‌هاي اخير به ‌واسطه خشكسالي‌هاي متوالي و تغييرات عوارض سطح زمين در عراق ناشي از فعاليت‌هاي بشر افزايش يافته است.‌ بنابراین براي درك وضعيت اقليم‌شناختي پديده گرد و خاك در ايران داده‌هاي كليه ايستگاه هاي هواشناسي موجود در ايران كه داده هاي آماري بلند مدت يك دوره حداقل 20 ساله براي آن ها موجود باشد در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت.
بدين ترتيب از نظر كمي مناطقي از كشور كه فراواني و شدت وقوع پديده گرد و خاك در آن‌ها زياد است شناسايي مي‌شود. همچنين فراواني وقوع پديده گرد و خاك در كل كشور در ماه‌ها و فصول مختلف براي اين دوره بلند مدت مورد مطالعه قرار گرفته است. بدين ترتيب تغييرات ماهانه و فصلي وقوع اين پديده در مناطق مختلف كشور مشخص شد. به‌علاوه، با توجه به مشاهدات و گزارش‌هاي اخير كه مويد افزايش بسيار زياد وقوع پديده گرد و خاك به ويژه در نواحي غرب و جنوب‌غرب ايران است، در این طرح تغييرات سالانه وقوع اين پديده از 20 سال گذشته تاكنون و دلايل آن مورد مطالعه قرار گرفت. همچنين در این مطالعه گزارشي كامل در مورد وضع فعلي آگاهي ها در زمينه منشاء ريزگردهاي منطقه ايران ارائه شد.
ارائه گزارشي كامل در مورد وضع فعلي آگاهي ها در زمينه منشاء ريزگردهاي منطقه ايران، شناسايي مناطقي از كشور كه بيشترين فراواني (و شدت) وقوع پديده گرد و خاك را تجربه مي‌كنند، بررسي تغييرات ماهانه و فصلي وقوع پديده گرد و خاك بر روي مناطق پر گرد و خاك ايران (بدين ترتيب مشخص می شودكه بيشترين وقوع اين پديده در ايران در چه ماه و فصلي اتفاق مي‌افتد) و بررسي تغييرات سالانه وقوع اين پديده حداقل طي 20 سال گذشته (بدين ترتيب افزايش يا كاهش وقوع پديده گرد و خاك در مناطق مختلف كشور و علت آن مورد بررسي قرار مي‌گيرد) از اهداف این طرح است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا