راه‌های برون رفت مشکلات زیست‌محیطی مطرح شد

 تحرکات اجتماعی و سکونت افراد در کنار آب نشان می‌دهد هر جا آب باشد، تمدن‌ها شکل‌گرفته و جمعیت ساخته می‌شود، علیرغم وجود فناوری‌های نوین در حوزه آب؛ بازهم شاهد استفاده نابجا و نادرست از تکنولوژی‌ها و تخریب محیط‌زیست هستیم که باید راه چاره‌ای اساسی برای برون‌رفت از این معضل بیابیم.
بر همین اساس اداره کل منابع طبیعی هرمزگان؛ فعالیت خود را در سه بخش تقطیر شبنم با دستگاه واتر باکس؛ کشت گلخانه‌ای و آب‌شیرین‌کن‌ها آغاز کرده است.
واتر باکس دستگاهی برای تقطیر شبنم
طی سال گذشته اداره کل منابع طبیعی هرمزگان دستگاه واترباکس را به مبلغ یک‌میلیون تومان جهت تقطیر قطرات شبنم خریداری کرد، تا با نصب آن در کنار نهال‌های کاشته شده در مناطق گرم و خشک به مدت یک سال بتوان نهال را آبیاری کرده و بعد از آن‌هم این دستگاه به‌جای دیگر انتقال داده می‌شود .
 این کار ازنظر زیست‌محیطی و اقتصادی بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و موجب حفظ فضای سبز در مناطق ماسه‌زار به‌منظور جلوگیری از ماسه‌های روان می‌شود.

کشت گلخانه‌ای راه برون‌رفت از بحران آب
ترویج و توسعه گشت‌های گلخانه‌ای در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که می‌توانیم با مکانیزه کردن کشاورزی در محیطی کنترل‌شده علاوه بر تولید محصول باکیفیت از آلودگی خاک ، آب‌وهوا هم جلوگیری کرده و در مصارف آبی ذخیره‌شده هم به‌اندازه کافی صرفه‌جویی کرد. در آماری که یک تولیدکننده کشت گلخانه‌ای می‌دهد برای تولید یک کیلو گوجه‌فرنگی در گلخانه به نسبت فضای بازمصرف آب یک‌به‌ده است و این نشان می‌دهد که توسعه گلخانه‌ها امروزه تنها راه نجات کشاورزی و رفتن به‌سوی مدرنیزه کردن و مجتمع نمودن زمین‌های تک‌کشتی کشاورزی است .

 آب‌شیرین‌کن‌ها در نوار ساحلی
هرچند احداث و استقرار آب‌شیرین‌کن‌ها در نوار ساحلی جنوب کشور می‌تواند نکات مثبتی برای رفع معضل آب و حتی رونق کشاورزی داشته باشد اما باید با ارزیابی‌های زیست‌محیطی و جانمایی درست از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کرد،  کما اینکه شیرین سازی آب دریا بدون رعایت مسائل زیست‌محیطی در درازمدت خلیج‌فارس را به گفته کارشناسان به دریاچه نمک تبدیل کرده و دریاچه ارومیه دومی را به دست خودمان ایجاد خواهیم کرد که منبع ریزد گردهایی با منشأ بیماری‌های خطرناک همچون سرطان و بیماری‌های تنفسی و … خواهند بود.
در پایان باید گفت هرچند محیط‌زیست و منابع طبیعی در کشور ما به حال خود رهاشده و هرکس زور بیشتری دارد می‌تواند این منابع متعلق به همگان را برای خود تصاحب کند،  اما باید ضابطه‌ای برای بهره‌برداری از تمامی منابع محدود همچون آب ، خاک و هوا تدوین و اجرایی کرد، تا میراثی هم برای آیندگان برجا بگذاریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا