ارتباط آسیب های روحی و روانی کودکی با تغییرات بیولوژیکی

طی چند هفته اخیر، بحث جدا کردن کودکان مهاجر از والدین شان در آمریکا جنجال ساز شده است؛ به طوری که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با افزایش موج اعتراضات گسترده در نقاط مختلف دنیا، دستوری مبنی بر پایان دادن به سیاست جداسازی کودکان مهاجر از خانواده‌ هایشان را صادر کرد.

در دو ماه گذشته، دولت آمریکا بیش از 2 هزار کودک (و نوجوان) زیر 18 سال را از والدین شان جدا کرد. کودکان مهاجر که برخی از آنها نوزاد هستند، به کمپ های ویژه فرستاده می شوند. باوجود وعده های جدید مبنی بر پایان دادن به سیاست جداسازی کودکان از والدین، سیستم یا برنامه مشخصی برای بازگرداندن این کودکان به آغوش والدین وجود ندارد.  

نتایج تحقیقات علمی و پزشکی مختلف، تأثیرات بسیار مخرب آسیب های روحی و روانی در دوران کودکی – به ویژه جدا شدن از والدین – را بر سلامت جسمی و روحی نشان می دهد. براین اساس، آسیب های روحی و روانی در دوران کودکی، با تغییرات بیولوژیکی طولانی مدتی همراه است.

کری رسلر (Kerry Ressler) از روانپزشکان بیمارستان مک لین در ماساچوست تأکید کرد: کودکان مهاجر در مقطع بسیار حساسی از دوران کودکی قرار دارند و جدا کردن آنها از والدین، کودکان – به ویژه کودکان 10- 5 ساله – را در معرض آسیب های روحی و روانی جدی قرار می دهد.

کودکان در مواجهه با شرایط و موقعیت های ناآشنا و پراسترس، به همراهی والدین شان نیاز دارند، زیرا توانایی آنها برای تنظیم پاسخ های عاطفی با تغییرات یا تهدیدها در محیط، هنوز تکمیل نشده است.

کودکان از کمک والدین به عنوان راهی برای حرکت در دنیای ناامن و پر از استرس پیرامون خود استفاده می کنند؛ چرا که آنها قادر به درک و تحلیل مسائل اطراف خود نیستند. بنابراین، جدا کردن کودکان خردسال از والدین و قرار دادن آنها در یک محیط غریب و گیج کننده، کودکان را در معرض استرس های شدیدی قرار می دهد که خارج از تحمل آنها است.

قرار گرفتن در معرض این حجم از استرس در دوران کودکی، با تغییرات اپی ژنتیک – تغییر در ژن ها و تنظیم فرآیندهای بیولوژیکی – همراه است که تبعات آن تا بزرگسالی و حتی تمام طول عمر فرد ادامه پیدا خواهد کرد.

آسیب های روحی و روانی در دوران کودکی، فرد را مستعد ابتلا به افسردگی و سایر اختلالات روانی، افزایش خطر بیماری های قلبی، سرطان و سایر بیماری ها می کند.

البته محققان تأکید می کنند که هنوز درک کاملی از تأثیرات ژنتیک و اپی ژنتیک جداسازی کودکان از والدین حاصل نشده است و تحقیقات بیشتری در این زمینه باید انجام شود.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: popsci

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا