میکرولیزری در ابعاد یک سلول

طی سال های اخیر، تلاش های زیادی برای ساخت کوچکترین لیزرها صورت گرفته است. دستاورد تازه محققان آزمایشگاه برکلی (Berkeley Lab) در حوزه میکرولیزر می تواند منجر به تغییرات قابل توجهی در علم پزشکی شود.

با ترکیب مناسبی از نانوکریستال ها و نور، محققان موفق به فعال کردن خواص لیزری منحصر به فرد در دانه های پلیمری کروی به ضخامت 5 میکرون – کوچکتر از یک گلبول قرمز – شدند.

دانه های پلیمری در ترکیب با نانوذرات (سدیم ایتریم فلوراید القا شده با تولیم) زمانی که در معرض نور فروسرخ (مادون قرمز) قرار می گیرند، نور را در طول موج های خاص ساطع می کنند.

این میکرولیزر در ابعادی کوچکتر از گلبول قرمز می تواند برای 5 ساعت مداوم مورد استفاده قرار بگیرد. درصورت نیاز به تغییر جهت نور لیزر می توان از همان نور فروسرخ استفاده کرد.

میکرولیزرها از کاربردهای بالقوه ای در آینده برخوردار هستند. محققان معتقدند که در آینده می توان از میکرولیزرها برای کنترل فعالیت نورون ها و برای درمان بیماری های مغزی استفاده کرد. همچنین می توان از میکرولیزرها برای ساخت حسگرهای تشخیص مواد شیمیایی، تغییرات زیست محیطی یا حتی برای تولید نسل جدید تراشه های نوری استفاده کرد.

منبع: engadget