ابتلای سالانه 10 هزار ایرانی به سرطان پستان

به گفته شهپر حقیقت، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی سالانه 10 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان پستان در جمعیت زنان کشور تشخیص داده می شود. به ازای هر 100 هزار نفر 30 نفر به بیماری سرطان پستان در کشور مبتلا می شوند. همچنین 30 درصد موارد ابتلا به این بیماری با تشخیص زود هنگام قابل درمان است.

این اپیدمیولوژیست افزود: با توجه به اینکه جمعیت کشور جوان است، ابتلا به سرطان پستان در سنین پایین تر هم دیده می شود و به تدریج با پدیده سالمندی در آینده، هزینه های درمان این بیماری سنگین تر خواهد شد.

وی اظهار کرد: افزایش آگاهی درباره اینکه افراد تغییرات بافت پستان را بشناسند و به محض مشاهده ظاهر، اندازه و فرو رفتگی و سفتی سینه به پزشک مراجعه کنند.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: با توجه به اینکه در افراد زیر 40 سال ماموگرافی دقت تشخیصی برای سرطان پستان ندارد، می توانند در صورت مشاهده تغییرات یاد شده سونوگرافی انجام دهند. بعد از 40 سالگی انجام ماموگرافی ضروری است و در افرادی که سابقه سرطان به ویژه پستان در خانواده دارند لازم است در فواصل نزدیک تری به پزشک برای انجام معاینات دوره ای مراجعه شود.

پیش از این کیوان مجیدزاده، رییس پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی مرکز تحقیقات سرطان پستان نیز در حاشیه همایش سرطان پستان و باروری نیز گفته بود: نرخ بروز سرطان در کشور ما نسبت به کشورهای غربی کمتر است، اما مراجعان به مراکز درمانی در کشور روز به روز بیشتر می‌شوند. هم اکنون با اجرایی شدن طرح تحول سلامت، درمان سرطان در مراکز دولتی هزینه بسیار کمتری دارد. همچنین درمان سرطان پستان در مراکز خصوصی نسبت به نوع آن مرکز به طور متوسط حدود پنج الی شش میلیون تومان است.

وی افزوده بود: به طور کلی نرخ سرطان در جهان رو به افزایش است که صنعتی شدن جوامع نیز از علت‌های اصلی آن است؛ چاقی، اضافه وزن، دخانیات، عدم تحرک کافی از عوامل بروز سرطان هستند. مشاهده های متعدد هم نشان می‌دهد که استرس نقش زیادی در بروز سرطان دارد. اگرچه نرخ بروز سرطان افزایش یافته، اما درمان‌های سرطان نیز به همان نسبت رشد داشته است و امروزه سرطان بیماری خطرناکی تلقی نمی‌شود.

سن سرطان پستان در ایران پایین تر از سایر کشورهاست

دكتر لعبت گرانپايه، متخصص جراح عمومی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: سرطان پستان، شایع ترین نوع سرطان در بین خانم ها است که اغلب منجر به مرگ آنها می شود. این نوع سرطان از شیوع زیادی بین خانم ها برخوردار است. معمولا از هفت تا هشت نفر خانم، یک نفر مبتلا به سرطان پستان می شود. متاسفانه به دلیل جوان بودن جامعه ایران و یک سری فاکتورهای دیگر، میزان شیوع این بیماری در کشور ما 5 تا 10 سال پایین تر از سایر کشورهاست بنابراین معمولا خانم های جوان و فعال با بچه های کوچک، در خطر ابتلا به این سرطان قرار می گیرند از اینرو آموزش هایی پیشگیرانه این موضوع می تواند به این خانم ها کمک کند تا اگر مبتلا به این بیماری شدند، در مراحل اولیه تشخیص داده شوند.

 تشخیص اولیه باعث می شود فرد به جای معلولیت و برداشتن کامل سینه و تحمیل هزینه های سنگین و بالای شیمی درمانی و رادیوتراپی به زندگی عادی و سالم خود بر گردد و بیماری اش را کنترل کند. گاهی بیمار در مراحل پیشرفته حتی با صرف هزینه های درمانی زیاد به نتیجه مناسب نمی رسد بنابراین تشخیص این بیماری در مراحل اولیه به لحاظ اقتصادی و مالی و کسب نتایج خوب از کنترل روند بیماری، بسیار اهمیت دارد. در مراحل  صفر و یک اصلا نیازی به برداشتن سینه نیست و با درمان های تکمیلی که انجام می شود فرد می تواند کاملا به زندگی عادی خودش برگردد.

بیشترین سن شیوع سرطان پستان در ایران

گرانپایه گفت: اغلب در کشورهای غربی، اوج شیوع این بیماری دهه چهار و پنج است، اما در ایران چون سن شیوع 5تا 10 سال جوانتر است، اغلب افراد در دهه سه و چهار به این بیماری مبتلا می شوند.

وی در پاسخ به اینکه آیا با افزایش سن، میزان شیوع این بیماری کاهش پیدا می کند، افزود: خیر بلکه با افزایش سن میزان شیوع آن افزایش پیدا می کند. مثلا یک خانم هشتاد ساله 35 برابر بیشتر از یک خانم زیر سی سال در خطر سرطان پستان قرار دارد بنابراین ضرورت دارد خانم ها از سن 25 سال به بعد تحت مراقبت باشند و نسبت به علایم هشدار دهنده آن هوشیار باشند. افرادی هم مبتلا به این بیماری هستند، پس از شناسایی مراحل اولیه باید مدام تحت نظر جراح قرار داشته باشند و این مراقبت را تا آخر عمرشان ادامه دهند زیرا آنها به طور مرتب می توانند در خطر ابتلا به این بیماری باشند.

مهمترین نشانه های سرطان پستان

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: سرطان پستان در وهله اول بدون علامت است زیرا توده های سرطانی در ابتدا دردناک نیستند و فرد اگر توجهی به آن نداشته باشد و معاینه های ماهانه نکند و سر وقت به پزشکش مراجعه نکند، ممکن است در حمام تصادفی دستش آن توده را لمس کند.

وی ادامه داد: این توده ها معمولا بیشتر از 2-3 سانتی متر و سفت و سخت هستند و به بافت های اطرافشان چسبندگی پیدا می کنند و باعث کشیدگی پوست به سمت داخل می شوند. مثلا اگر این توده ها زیر نوک سینه باشند، آن قسمت به سمت داخل می رود. همچنین گاهی  می تواند همراه با ترشح های خونی یا آب شفاف از نوک سینه باشد. ممکن است با پیشرفت بیماری پوست آن منطقه قرمز شود یا حالت پوست پرتقالی پیدا کند و غدد لنفاوی زیر بغل بزرگ و دست ها متورم شود.

گرانپایه خاطرنشان کرد: در مراحل پیشرفته تر سرطان به جاهای دیگر بدن نیز سرایت کرده و با علایمی مانند دردهای استخوانی همراه خواهد بود. همچنین ممکن است این توده  سرطانی به مغز سرایت کند و همراه با نشانه های مغزی باشد. در مرحله کاملا پیشرفته، خود تومور نیز زخمی شده و به سطح پوست سر باز می کند. در این مرحله گاهی بیماران با خونریزی و عفونت به ما مراجعه می کنند. ما دوست نداریم که هیچ بیماری در این مرحله به ما مراجعه کند. ما دوست داریم بیماران در مراحلی که خودشان تصور می کنند سالم هستند و هیچ مشکلی ندارند، به نزد ما مراجعه کنند. ما می توانیم در مراحل اولیه با بررسی هایمان توده های زیر یک سانتی متری را پیدا کنیم.

وی گفت: ضایعات زیر نیم سانتی متر و حتی رسوبات کلسیمی میکروسکوپی زنانی که تحت نظر هستند و مدام غربالگری می شوند و سر وقت به جراح مراجعه می کنند و سونوگرافی و ماموگرافی انجام می دهند، خیلی زود شناسایی می شوند. فقط کافی است که ضایعه همان ناحیه را برداشت موضعی کنیم تا بیمار کاملا بهبود پیدا کند. منتها وقتی زمان می گذرد و توده تشکیل می‌شود و رگ خونی پیدا می کند و قدرت تهاجمی به جاهای دیگر می یابد، کار سخت تر خواهد شد و برای درمان نیاز به شیمی درمانی و رادیوتراپی و انواع و اقسام درمان ها پیدا می شود. در این مرحله شاید درمان ها نتیجه بدهد.

 

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا