شیوع شبه وبا و یرقان در خوزستان با افزایش دمای هوا

کیامرث حاجی‌زاده، خشکسالی، بهداشت آب خوزستان چندی پیش با اشاره به درگیری خوزستان با خشکسالی در این زمینه گفت: آورد سدهای خوزستان حتی نسبت به سال گذشته که سالی خشک بوده نیز حدود 60 تا 70 درصد کاهش یافته است.هم اکنون با ابر بحران خشکسالی روبه‌رو هستیم که در این شرایط وضعیت بهداشت آب خوزستان را تهدید می‌کند.

وی افزوده است: در زمان کمبود آب کم مردم را به سمت صرفه‌جویی سوق می‌دهیم، در همین زمان جوی‌های فاضلاب نیز کم‌آب می شود و در این شرایط با این وضعیت لایروبی، جوی‌های فاضلاب قطعا مرکز و محل رشد باکتری‌ها خواهند شد. امسال باید کارهای عمرانی و توسعه‌ای در خوزستان کنار گذاشته شود و تنها آن چیزی را که داریم حفظ کنیم و به دنبال طرح‌های بلندپروازانه نباشیم.

وی عنوان کرده است: زمانی که دبی آب کاهش می‌یابد افت فشار ایجاد می‌شود و زمینه برای رشد میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زای درون آب فراهم می‌شود. در این شرایط باید با همه امکانات‌مان بسیج شویم. آب شرب مایه حیات است و اگر بهداشت و کیفیت آب رعایت نشود ممکن است اپیدمی‌های بیماری‌های مختلف ایجاد شود و نتوانیم آن‌ها را کنترل کنیم.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت بحران خشکسالی گفته است: هزینه‌ای که در خصوص پیشگیری انجام می‌شود، سرمایه‌گذاری است. 10 برابر هزینه پیشگیری باید برای مقابله و بازسازی انجام شود. علاوه بر این تلفات انسانی نیز به هیچ وجه قابل جبران نیست.

شیوع وبا در فصل گرم سال

ایرج نظری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز نیز در این زمینه گفته است: برخی از بیماری‌ها هستند که با گرم شدن هوا و همچنین فرارسیدن فصل تابستان، شیوع پیدا کردنشان سرعت بیشتری پیدا می‌کند که می‌توان به بیماری وبا اشاره کرد. با توجه به اینکه این بیماری عمدتا از طریق آب انتقال پیدا می‌کند، لازم است که تمهیدات ویژه‌ای برای پیشگیری این بیماری در نظر گرفته شود و همچنین برای تهیه آب شرب باید نظارت بیشتری بر استانداردهای سلامت آب در فصول گرم سال در نظر گرفته بشود.

وی افزوده است: در چند سال اخیر شاهد کمبود آب و خشک‌سالی‌های متعدد بوده‌ایم و این معضل می‌تواند تهدیدی برای سلامت جامعه باشد چراکه وقتی آب کمتر باشد میزان آلودگی آن بیشتر می‌شود و از سوی دیگر در مسیرهای رودخانه حجم زیادی از فاضلاب‌ها وارد آب می‌شود و این موجب می‌شود که میزان آلودگی چند برابر بشود به همین منظور برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها مخصوصا بیماری وبا لازم است که کار بهداشتی بیشتری صورت بگیرد.

افزایش بیماری«ناگ انسانی» و یرقان

دکتر شکرالله سلمان زاده، رئیس مرکز بهداشت خوزستان نیز با بیان اینکه خشکسالی بروز برخی بیماری‌های منتقله از آب و غذا را بیشتر می کند، گفته است: با افزایش بیماری ناگ انسانی (شبه وبا) شرایط برای بروز وبا مهیا است. متاسفانه امسال نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری در بروز بیماری ناگ انسانی در خوزستان گزارش شده است بنابراین باید اقدام هایی توسط شرکت آب و فاضلاب انجام شود تا حداقل آب شرب سالم در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی افزوده است: همچنین در شهرک خیبر شهرستان مسجدسلیمان، روستای ممبین شهرستان ایذه و روستای عطیش شهرستان کارون طغیان موارد بیماری زردی (یرقان) گزارش شده است.عدم لایروبی و آهک‌پاسی منظم کانال‌های روباز فاضلاب در سطح شهر و روستا، شکستگی مکرر لوله‌های آب آشامیدنی به دلیل فرسوده بودن شبکه آبرسانی شهری و وجود انشعابات غیرمجاز لوله‌کشی آب در اکثر نقاط در سطح شهر و روستا برخی از دلایل بروز موارد زردی در برخی شهرستان‌های خوزستان هستند.

وی با اشاره به بروز هپاتیت A در روستای یزد نو شهرستان هویزه، اظهار کرده است: دستگاه کلریتانور (گندزدا) تاسیسات آبرسانی این منطقه مدتی است که خراب بوده و کلرزنی به صورت دستی انجام می‌شود. وجود شکستگی لوله آبرسانی در نزدیکی آب شیرین‌کن روستا به دلیل احداث شبکه جدید آب آشامیدنی و کم شدن آب رودخانه جنب روستا که باعث ایجاد برکه‌هایی شده بود و روستاییان در آن آب‌تنی می‌کردند از برخی از دلایل بروز هپاتیت A در این روستا هستند.

اما و اگرهای عرضه یخ در فصل گرم خوزستان

سلمان‌زاده با اشاره به لزوم رعایت بهداشت یخ و اهمیت آن در فصل گرما، گفته است: یخ یکی از مواد غذایی مورد استفاده مردم محسوب می‌شود و با توجه به شیوع بیماری‌های روده‌ای و استفاده بیشتر مردم از یخ در تابستان باید یخ به صورت بهداشتی و با لفاف‌گذاری در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی بیان کرده است: حتی اگر محصول پس از بسته‌بندی با قیمت بالاتری عرضه شود اما باید یخ را به صورت بهداشتی تهیه کنند. برخی مواقع  می‌بینیم که یخ‌های برفی و صنعتی که قابل استفاده خوراکی نیستند در میادین عرضه می‌شود در حالی که یخ مورد استفاده خوراکی باید بلوری و شفاف باشد. یخ‌های برفکی و صنعتی نیز گاه در موارد غیر خوراکی مورد استفاده مردم است و بنابراین عرضه آن ممنوع اعلام نشده اما خواسته ما این است که جهت آگاهی مردم در خصوص خوراکی نبودن این یخ‌ها به صورت رنگی عرضه شوند که متاسفانه این مورد نیز مانند دیگر موارد بهداشتی اعمال نشده است.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا