کشف ۱۵۰ پروتئین که بر فعالیت های مغز موثرند

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، در مطالعه جدید محققان که در خصوص کشف نقش یک ژن مرتبط با اسکیزوفرنی در تکوین مغز انجام گرفت مولکول هایی که با پروتئین DISC۱ مربوط به اختلالات ذهنی، مرتبط هستند، شناسایی شدند.

محققان در این مطالعه ابزاری متشکل از سلول های بنیادی را برای تعیین واکنش های شیمیایی که پروتئین ها برای اثر گذاری روی عملکرد سلول ها و رشد عصبی استفاده می کنند، طراحی کرده اند.

اسکیزوفرنی کمتر از یک درصد جمعیت ایالات متحده را تحت تاثیر قرار داده است و این امر منجر به بروز ناتوانی های ذهنی و حرکتی، خودکشی و مرگ زودرس در بین افراد جامعه شده است. ارتباط ژن DISC۱ با اسکیزوفرنی حدود  ۲۰ سال پیش شناسایی شد. این ژن تکوین نورون ها و هم چنین نحوه بلوغ مغز را کنترل می کند. ژن DISC۱، شبکه ای از سیگنال ها را بین سلول ها هدایت می کند که می توانند در بروز اسکیزوفرنی نقش داشته باشند. اشتباه در این واکنش های شیمیایی می تواند منجر به بروز اسکیزوفرنی شود.

محققان دانشگاه نیویورک با استفاده از سلول های بنیادی، تست هایی را انجام دادند که نحوه عملکرد و جایگاه عملکرد DISC۱ را شبیه سازی می کردند. آن ها از تکنولوژی ویرایش ژن برای وارد کردن یک تگ مولکولی روی DISC۱ استفاده کردند که به آن ها اجازه داد نقش این ژن در تکوین مغز و هم چنین پروتئین های مرتبط با آن را شناسایی کنند.

درک پروتئین هایی که با DISC۱ در سلول های مغزی برهمکنش می کنند، می تواند منجر به درک نحوه برهمکنش ریسک فاکتورهای بیماری روانی با عملکردهای مولکولی خاص شود. این کشف، محققین را قادر می سازد که فرایندهایی خاصی که منجر به تفاوت بین بیماران مبتلا به بیماری های روانی می شوند را شناسایی کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا