تشخیص سن قربانی و مظنون ممکن شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، خون گنجینه اطلاعات است و بررسی آن اطلاعات ارزشمندی را در اختیار کارآگاهان قرار می دهد. نحوه پخش خون در صحنه جرم می تواند منجر به حدسیات نزدیک به واقعیت کارآگاهان شود.

وقتی نمونه خون به آزمایشگاه فرستاده می شود، اطلاعات ارزشمندی مانند نژاد، جنسیت، وضعیت مسمومیت یا مصرف مواد مخدر و سلامت عمومی قابل استخراج است.
تنها اطلاعاتی که تا امروز با استفاده از نمونه خون قابل تشخیص نبوده، فاکتور مهم سن است. معمولا جرم شناسان از دندان و شکل استخوان ها با استفاده از تصویر اشعه اکس می توانند به اطلاعات مهمی در مورد سن دست یابند.
محققان دانشگاه آلبانی به روشی دست یافتند که با استفاده از نمونه خون می توان سن را تشخیص داد. محققان برای تشخیص سن از هموگلوبین خون استفاده کردند، هموگلوبین پروتئینی است که در سلول های قرمز یافت می شود و اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کند. این فاکتور با افزایش سن تغییر می کند.
محققان در این روش از طیف سنجی رامان استفاده کردند. در این حالت به نمونه خون پرتو لیزر تابیده می شود و باعث می شود اتم ها در حالت های انرژی متفاوت قرار بگیرند. سپس اتم ها به حالت طبیعی برمی گردند و به آنها تابش الکترومغناطیس تابیده می شود و باعث می شود ترکیب و ساختار مولکول ها تعیین شود.
خون نوزاد حاوی هموگلوبین نوع HbF و خون بزرگسال حاوی نوع HbA است. با افزایش سن، نسبت HbF به HbA کوچک می شود و به همین روش محققان می توانند از روی نمونه خون افراد را به سه گروه نوزاد، نوجوان و بالغ تقسیم بندی کنند. دقت این روش برای افراد بالغ و نوجوان 99 درصد و در مورد نوزادان 100 درصد است. محققان در تلاشند با استفاده از این روش، سن دقیق تر افراد را تعیین کنند.
نتایج این مطالعه در نشریه ACS Central Science منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا