ورود چین به عرصه خودروهای هوشمند

شرکت مشهور بایدو (Baidu) در کشور چین که یکی از شرکت‌های مشهور در حوزه سامانه‌های موقعیت‌یاب جهانی است، فعالیت‌های متعددی درزمینهٔ فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی انجام می‌دهد.

این عملیات آزمایشی در بزرگراهی به طول ۳۳ کیلومتر انجام شد که هنوز مورداستفاده قرار نگرفته و بخشی از بزرگراه تانگ شان – لانگ فانگ (Tangshan-Langfang) به شمار می‌رود که قرار است در اواخر سال جاری میلادی مورد بهره‌برداری قرار گیرد. به باور کارشناسان، شرکت بایدو را باید یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان محسوب کرد که فناوری آینده خودروهای بدون راننده و هوشمند را ترسیم خواهند کرد.

به‌تازگی بخش مربوط به هوش مصنوعی در شرکت بایدو، در یک بزرگراه واقع در شمال شهر تیان جین، دو خودروی جدید بدون راننده و هوشمند خود را به‌طور رسمی آزمایش کرد. گفتنی است این نخستین آزمایش خودروهای بدون راننده و هوشمند چینی است که در یک بزرگراه توسط بایدو انجام می‌شود.

به گفته وانگ جیانگ لانگ (Wang Xiaolong) مهندس ارشد شرکت بایدو و مسئول آزمایش این خودروهای بی‌سرنشین: «این برنامه آزمایشی، توسعه‌دهندگان و سازندگان خودروهای بدون سرنشین چینی را قادر می‌سازد تا اطلاعاتی در مورد عملکرد خودرو در موقعیت‌های مختلف، سنجش و کنترل محیط را جمع‌آوری کنند.»

این عملیات آزمایشی در بزرگراهی به طول ۳۳ کیلومتر انجام شد که هنوز مورداستفاده قرار نگرفته و بخشی از بزرگراه تانگ شان – لانگ فانگ (Tangshan-Langfang) به شمار می‌رود که قرار است در اواخر سال جاری میلادی مورد بهره‌برداری قرار گیرد. به باور کارشناسان، شرکت بایدو را باید یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان محسوب کرد که فناوری آینده خودروهای بدون راننده و هوشمند را ترسیم خواهند کرد.

بر اساس اظهارات شرکت بایدو، این خودرو بر پایه یک پلت فرم آزاد بانام آپولو ۲ (Apollo 2.0) ساخته‌شده و به نسبت نمونه‌ای که در نمایشگاه بین‌المللی خودروهای الکترونیکی در شهر لاس‌وگاس طی سال جاری میلادی ارائه‌شده بود، به‌روزرسانی و تغییراتی شگرف داشته است.

کشور چین طی سال‌های اخیر به‌طورجدی در حال گسترش شبکه جهانی موقعیت‌یاب ماهواره‌ای خود بانام بایدو BeiDou Navigation Satellite System (BDS) است. پیش‌بینی می‌شود این سیستم موقعیت‌یاب جهانی تا سال ۲۰۲۰ میلادی تمامی کره زمین را تحت پوشش قرار دهد. موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که سیستم موقعیت‌یاب جهانی بایدو هنوز به نسبت جی‌پی‌اس دارای نواقصی بوده و البته باید اذعان داشت که این پروژه در سال ۱۹۹۴ میلادی و بیست سال پس از شروع پروژه جی‌پی‌اس، آغازشده است و به نسبت آن بسیار جدیدتر است. نخستین ماهواره این سیستم در سال ۲۰۰۰ میلادی به مدار زمین فرستاده‌شده و رفته‌رفته تکمیل‌تر شد.

گفته می‌شود سازمان فضائی چین در نظر دارد سیستم موقعیت‌یاب ماهواره‌ای بایدو را به‌گونه‌ای توسعه دهد که امکان استفاده از آن در بیشتر مناطق دنیا وجود داشته و بتوان از آن برای مصارف متعددی ازجمله سرویس‌های پیام کوتاه، موقعیت‌یابی و … استفاده کرد. به همین دلیل خودروهای هوشمند چینی نیز بر پایه این سامانه موقعیت‌یاب جهانی عمل کرده و به سایر سامانه‌ها مانند گلوناس و جی‌پی‌اس وابسته نخواهند بود.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: xinhuanet

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا