مغفول ماندن مطالعات بهداشتی بر روی جوندگان در ایران

به گزارش سیناپرس،دکتر احسان مصطوفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: جوندگان از نظر تنوع و تعداد بزرگترین دسته پستانداران بر روی کره زمین محسوب می‌شوند و در ایران نیز به فراوانی یافت می‌شوند. حداقل 70 نوع بیماری مشترک بین انسان و جوندگان در دنیا وجود دارد که از نظر بهداشت عمومی این بیماری‌ها جزو بیماری‌های انگلی، باکتریایی و ویروسی محسوب می‌شوند و با توجه به نوع منطقه و شرایط آب و هوایی و عوامل عفونی آن منطقه، این بیماری‌ها دسته‌بندی می‌شوند.

وی ادامه داد: اهمیت بهداشتی جوندگان در نقاط مختلف ایران متفاوت است، بعضی از این بیماری‌ها مثل طاعون که شاید یکی از مهمترین بیماری مشترک بین جوندگان و انسان باشد، محدود شده و برخی دیگر از این بیماری‌ها نظیر سالَک یا لیشمانیوز پوستی اکنون در نقاط مختلف کشور دارای مخازن انتقالی مختلفی از جوندگان هستند. بعضی از بیماری‌ها مثل سالمونلا کمتر در کشور ما گزارش شده است. اما این آمار محدود به معنی کم اهمیت بودن آن نیست. 

دانشیار انستیتو پاستور  ایران با اشاره به اینکه موش‌های فاضلاب شهری می‌توانند مخزن انواع بیماری‌ها باشند، عنوان کرد: از جوندگانی که مردم بیشترین تماس را با آن دارند، رتوس‌ها یا همان موش‌های سیاه و فاضلاب شهری هستند که می‌توانند نقش مهمتری را در انتقال بیماری داشته باشند. 

مصطوفی با تاکید بر شناسایی سیستماتیک جوندگان، خاطرنشان کرد: ما باید ابتدا مخزن اصلی جانوران را شناسایی کنیم که از چه نوع جنسی هستند بررسی کنیم که چه بیماری‌هایی در آن‌ها وجود دارد و زمانی که اثر بیماری را پیدا کردیم به سیستم بهداشتی هشدار دهیم که این بیماری در منطقه وجود دارد و ممکن است به انسان انتقال پیدا کند؛ عملا پایش بیماری در جوندگان یک نوع سیستم هشدار زودرس است تا پیش از آن که بیماری به انسان منتقل شود، اقدامات پیشگیرانه انجام شود. 

وی گفت: قطعا اگر بخواهیم پیشرفتی در زمینه شناسایی بیماری‌های مشترک بین انسان و جوندگان داشته باشیم باید دانش خود را به‌روز کنیم و شبکه ارتباطات بین‌المللی خود را با سایر کشورها در این زمینه گسترش دهیم. تاکنون پروژه‌های تحقیقاتی را با انستیتو پاستور آلمان در زمینه بیماری مشترک بین انسان و حیوان آغاز کرده‌ایم و با تیم‌های مجارستانی نیز در این خصوص همکاری مشترک داریم.

رییس پایگاه تحقیقاتی بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور  ایران یادآور شد: با توجه به اینکه بیش از 70 درصد بیماری‌ مشترک بین انسان و جوندگان وجود دارد، ما در انستیتو پاستور  ایران در حوزه بهداشت انسانی و شناسایی این بیماری‌ها فعالیت می‌کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا