رتبه علمی ایران از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ در منطقه ثابت بوده است

موضوع شتاب تند یا کند تولید علم کشور بحثی است که این روزها به طور متناقض مطرح می‌شود و کارشناسان مختلف ارزیابی خود را از این مساله بیان می‌کنند.در این میان مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) به عنوان یک مرکز اطلاعاتی و پژوهشی و با هدف بهبود تولید و توزیع اطلاعات علمی در سطح ایران و کشورهای منطقه مطرح بوده و به مرجعی برای ارائه این آمار مبدل شده است.این مرکز اطلاعات چاپی و الکترونیکی را در قالب کتاب، نشریات، لوح های فشرده و پایگاه‌های اطلاعاتی در دو سطح داخلی و منطقه‌ای در اختیار محققان، دانش پژوهان و مراکز علمی و تحقیقاتی قرار می‌دهد، با محمد جواد دهقانی رئیس این مرکز که سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) هم هست گفت‌وگویی داشتیم تا آمار دقیق تولید علم کشور را از وی بشنویم.

ابتدا بفرمایید چرا آمار و ارزیابی های مختلفی از تولید علم کشور مطرح می شود؟

در موضوع رشد علمی دو پایگاه استنادی isi و اسکوپوس موجود است که به نظر میرسد برخی بنا به مصلحت و به فراخور حال خود از هرکدام از این دو مرجع بصورت مجزا استفاده میکنند.

آمار دقیق مرتبط با جایگاه ایران در هر کدام از این دو پایگاه به چه صورت است؟

در پایگاه isi از سال 2008 تا 2014 ایران رتبه دوم را داشته و تاکنون سابقه کسب رتبه اولی نداشته است.

در پایگاه اسکوپوس نیز از سال 2011 تاکنون رتبه یک را داشته است. برخی موارد نیز آمار ارائه شده توسط افراد مختلف ناقص بوده و قابل استناد نیست به طور مثال خبر کسب رتبه پنچ ایران در فناوری نانو در دنیا در مارس سال 2015 یعنی حدود سه ماه اول سال 2015 قابل استناد نیست زیرا واضح است این رتبه تا آخر سال ممکن است تغییر کند.

به طور کلی آمار کمی از وضعیت تولید علم چقدر در پیشرفت علمی موثر است؟

متاسفانه چند سال است که عده ای به همین آمار کمی دلخوش کرده اند درحالیکه برای تعیین جایگاه علمی یک کشور 51 شاخص مختلف وجود دارد. به نظر میرسد یکی از دلایل رشد بی رویه مقالات بی کیفیت و نیز دلالی چاپ مقالات حتی در مجلات isi توجه بیش از حد به کمیت باشد لذا لازم است مسئولان بدون توجه به هیاهوی موجود نسبت به سیاستگذاری در افزایش نقش تولید علم در فناوری و نیازهای واقعی کشور اهتمام ورزند زیرا کیفیت بیشتر باید مدنظر قرار گیرد.

علت مطرح شدن آمار مختلف از تولید علم چیست؟

احتمالا یکی از اهداف این خبرهای زود هنگام خدشه دار کردن جایگاه واقعی کشور عزیزمان وزحمات پژوهشگران ارجمند باشد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا