آشنایی عموم مردم با ساعت‌های آفتابی

 خسرو جعفری‌زاده، دبیر جشنواره ملی ساعت‌های آفتابی، هدف از برگزاری این نمایشگاه را آشنایی عموم مردم با ساعت‌های آفتابی و احیای فرهنگ استفاده از این ابزار علمی و شناخت و بازیابی ساعت‌های آفتابی فراموش شده در شهرهای مختلف عنوان کرد.

 

وی با بیان اینکه این جشنواره هر ساله در روز ۳۱ خرداد ماه، همزمان با انقلاب تابستانی برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: ساعت‌های آفتابی برای قرن‌ها نمونه بی‌نظیری از نفوذ ابزارهای ستاره ‌شناسی در فرهنگ و زندگی روزمره به شمار می‌رفته است؛ ولی در دوره جدید فرهنگ استفاده از آنها در کشور با وجود سابقه طولانی که در این زمینه دارد، به فراموشی سپرده شد.

جعفری‌زاده ادامه داد: این در حالی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا و فرانسه هزاران ساعت آفتابی جدید طراحی و ساخته شده و به عنوان نمادی از علم، هنر و فرهنگ جاذبه‌ ویژه‌ای برای این کشورها ایجاد کرده است.

دبیر جشنواره ساعت‌های آفتابی زمان برگزاری این جشنواره را فردا پنج‌شنبه 31 خرداد ماه اعلام کرد و یادآور شد: این جشنواره از ساعت 10 صبح تا 18 این روز در موزه زمان برگزار خواهد شد.

وی برگزاری کارگاه آموزشی "روش استفاده از ساعت آفتابی" ویژه کودکان را از برنامه‌های جنبی این جشنواره ذکر کرد و افزود: کارگاه ساخت ساعت آفتابی، معرفی ساعت‌های آفتابی موجود در موزه، برگزاری سخنرانی در خصوص آشنایی با ساعت‌های آفتابی ایران و رصد خورشید با تلسکوپ خورشیدی از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.

جعفری‌زاده برگزاری کارگاه ویژه معرفی و ساخت ساعت آفتابی را از دیگر برنامه‌های جنبی این رویداد علمی نام برد و خاطر نشان کرد: این کارگاه ویژه به صورت رایگان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای شرکت در این کارگاه ‌لازم است فرم ثبت‌نام را تکمیل کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا