دندانپزشکی که استارت آپ اختصاصی خود را راه اندازی کرد

به گزارش سیناپرس به نقل از دیجیاتو، حالا هفت سال از آن زمان گذشته و بنیانگذار Viva Republica بعد از ارائه هشت اپلیکیشن ناموفق، با اپ خدمات پرداخت Toss خود به اعتیار خوبی در این زمینه دست یافته و هشت میلیون کاربر ثبت نامی آن ماهانه ۱.۴ میلیارد دلار تراکنش مالی را از طریق آن انجام می دهند. امروز نیز شرکت تحت اختیار لی در بیانیه ای اعلام کرد که با دریافت سرمایه ۴۰ میلیون دلاری از دو شرکت چینی توانسته کل سرمایه جذب شده اش را به رقم ۱۱۶ میلیون دلار برساند.

لی سئونگ گون

Toss به کاربرانش امکان می دهد که روزانه تا سقف ۲ میلیون وون کره (معادل با ۱۸۲۲ دلار) را به حساب یکدیگر انتقال دهند و با کاهش قابل توجه زمان مورد نیاز برای انجام این تراکنش ها به تنها چند ثانیه، سر وصدای زیادی در کره جنوبی ایجاد نمود. این سرویس توانست سیستم بانکداری بسیار کند کره را که به خاطر پروتکل های امنیتی دست و پاگیرش حسابی کاربران را به دردسر انداخته بود کنار بزند و جامعه ای عظیم از کاربران را برای خود دست و پا کند. موفقیت این اپلیکیشن نیز در کشوری نظیر کره جنوبی که اقتصادش را چند کسب و کار خانوادگی مانند ال جی و سامسونگ اداره می کنند، در نوع خود کم نظیر و چه بسا بی نظیر بود.

لی ۳۶ ساله دراین باره گفت:

مردم در کره جنوبی از شکست خوردن می ترسند چون در اینجا شکست ها به سختی فراموش می شوند. احتمال آنکه من شکست بخورم بسیار کم بود با این حال باز هم خوشحال نبودم.

درست مانند بسیاری دیگر که دست به سنت شکنی می زنند، مسیر همواری پیش روی لی قرار نداشت. او ۱۵۰ میلیون وون پس انداز از کار دندانپزشکی اش داشت و آن را روی Viva Republica سرمایه گذاری کرد و نظاره گر اپلیکیشن هایی بود که یکی بعد از دیگه عرضه می شدند و شکست را تجربه می کردند. یکی از این محصولات نرم افزاری اپی بود که امکان شکایت کردن به مراجع قضایی به صورت آنلاین را فراهم می کرد و دیگری نیز سلفی گرفتن را برای عاشقان این کار ساده می کرد. در برهه ای او تنها ۲۰ هزار وون پول در حساب بانکی اش داشت و باید همان مقدار اندک را هم به عنوان حقوق به کارمندانش می داد تا همچنان به همکاری با او ادامه دهند.

لی سئونگ گون

لی سئونگ گون

Toss از یک محدوده حقوقی خاکستری رنگ سر برآورد؛ یعنی قلمرویی که هیچگونه قانون مدون و واضحی برایش وجود نداشت و تا سال ۲۰۱۵ که دیدبان مالی کره جنوبی تراکنش های مالی فرد به فرد را قانونی اعلام کرد مورد توجه قرار نگرفت. بعد از این اتفاق لی همکاری تازه ای را با موسسات مالی بزرگ در کره جنوبی از جمله (سامسونگ کارت و بانک Kookmin) آغاز کرد و به موفقیت های خوبی هم دست پیدا کرد. موفقیت های لی باعث شد که رقبای تازه ای برایش پیدا شوند و برای مثال کاکائو که محبوب ترین اپ پیام رسان کره را ساخته نیز به عرصه پرداخت های مالی وارد شد.

طبق اعلام بانک کره بازار پرداخت آنلاین شخص به شخص سال گذشته رشدی ۴۱۷ درصدی را در این کشور تجربه کرد و آنطور که لی اعلام کرده ۷۰ درصد از میانگین ۳۵ میلیارد وونی که سال گذشته به صورت روزانه در این کشور تراکنش داشته توسط Toss انجام شده و حالا Viva Republica به حوزه های دیگری نظیر مدیریت امتیاز اعتباری وارد شده است.

لی سئونگ گون

لی سئونگ گون

Kim Kyong-hwan از محققان دانشگاه Sungkyunkwan کره که در مورد استارتاپ ها پژوهش می کند در این باره گفته:

بعد از پیدایش اپ هایی مانند Toss روز به روز بر تعداد بانک هایی که به تراکنش های آنلاین خود سرعت می دهند افزوده می شود. این اپ ها در واقع بازیگران مالی کشور را وادار می کنند تا راه و روش کسب و کار خود را تغییر دهند چون قوانین دست و پا گیر زیادی تا به امروز مهاجرتشان به فضای دیجیتالی را مختل کرده بود.

Toss که از شرکت های مطرحی نظیر Paypal سرمایه جذب کرده آنچنان موفقیتی را تجربه کرد که سال قبل به گروه مدیران غول های تکنولوژی کره جنوبی ملحق شد که رئیس جمهور (مون جائه-این) را در نخستین دیدارش با دونالد ترامپ همراهی می کرد.

لی که دانش آموخته دانشگاه ملی سئول است زمانی که به عنوان خدمت اجباری سربازی به یکی از جزایر دورافتاده کره نقل مکان کرده بود و مردم را مداوا می کرد به فکر تغییر شغل افتاد. در آن زمان بود که به این نتیجه رسید با یک گوشی موبایل می تواند به مردم بیشتری دسترسی داشته باشد تا با حضورش در بیمارستان.

بیمارستانی که لی در آن کار می کرد به سامسونگ تعلق داشت و در نظر همه ترک کار در شرکتی مانند سامسونگ (به خاطر ثبات خوبش در کره) کار عقلانی و ساده ای نبود و در نهایت وی با الهام از کاستی های موجود در سیستم پرداختی کره جنوبی تصمیم گرفت که به این حوزه وارد شود و فرایند دشوار و پیچیده ارسال پول در این کشور را برای همیشه حل کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا