پیوندهای زیاد مغزی، عامل ایجاد افسردگی در جوانان

سیناپرس: پژوهشگران دانشگاه شیکاگو که این طرح تحقیقاتی را به انجام رساندند بر این باورند که این یافته می تواند به متخصصان بالینی کمک کند تا بتوانند جلوی شکل گیری افسردگی مزمن را در میان نوجوان بگیرند.

در این مطالعه از تصویربرداری fMRI برای بررسی میزان اتصالات میان بخشهای مختلف مغز افرادی 18 تا 23 ساله استفاده شد. این تصویربرداری در هنگامی که این افراد در حالت عادی قرار داشتند انجام شد. در این تحقیق، 30 جوانی که پیش از این دچار افسردگی بودند و 23 جوان سالم شرکت داشتند.

هدف دانشمندان از انجام این آزمایش، بررسی تفاوت های موجود در مغز افرادی که سابقه افسردگی داشتند و افراد بدون سابقه این عارضه بود. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که در مغز افرادی که سابقه افسردگی داشتند، بخش های مختلف پیوندهای زیادی با یکدیگر داشتند و در واقع بخ شهای مختلف مغز این افراد بیش از حد با یکدیگر پیوسته بودند.

وجود اتصالات بیش از حد میان بخشهای مختلف مغز موجب تمرکز بیشتر فرد بر روی مشکل و تکرار آن در ذهن می شود، بدون اینکه از این کار به نتیجه ای دست یابد. با اینکه فکر کردن در مورد مشکل، یکی از کارکردهای طبیعی ذهن است، اما در عین حال یکی از عوامل ایجاد افسردگی نیز به شمار می رود.

پژوهشگران همچنین به بررسی میزان کنترل شناختی (توانایی شرکت و یا خارج شدن از رفتارها و یا فرآیندهای فکر کردن) پرداختند. این عامل جزو مهم ترین بخش ها در درمان افسردگی و یا بازگشت افسردگی است. همچنین در گام بعدی قرار است این جوانان دارای ذهن بیش از حد پیوسته زیر نظر قرار گیرند تا امکان بازگشت مجدد افسردگی در آنها مورد مطالعه قرار گیرد.

با اینکه در حال حاضر از درمان های دارویی برای افسردگی استفاده می شود، اما دو سال پس از بهبودی، ممکن است افسردگی دوباره به سراغ جوان بیاید. به همین دلیل است که باید مرحله ورود به بزرگسالی بسیار مورد توجه متخصصان بالینی قرار یگرد تا جلوی افسردگی در بزرگسالی گرفته شود.

همچنین شناسایی رابطه میان فزونی تعداد پیوندهای میان بخش های مختلف و افسردگی می تواند به شناسایی زودهنگام افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند کمک کند تا اقدامات لازم برای جلوگیری از این عارضه گرفته شود.

psychcentral :منبع