اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری اختلال روانی است

سازمان بهداشت جهانی در گزارش جدید خود، اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری یا gaming disorder را در گروه اختلالات روانی و جز بیماری‌های بین‌المللی طبقه‌بندی کرد. این گزارش که در رده‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها (ICD) طی سال جاری ارائه‌شده است، نخستین گزارش مشابه پس از سال ۱۹۹۰ بوده و در بخش ICD-11 آن از اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری به عنوان یک اختلال روانی نیازمند پایش و توجه، یادشده است.

بر اساس این طبقه‌بندی، سیستم‌های بهداشتی و کارکنان حرفه‌ای حوزه بهداشت باید توجه بیشتری نسبت به اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری داشته و با توجه به افزایش امکان درگیر شدن مردم به این معضل، افرادی که از این شرایط رنج می‌برند، باید کمک‌های بیشتری دریافت کنند.

ولادیمیر پوژنیاک (Vladimir Poznyak) عضو گروه بهداشت روان و مواد مخدر سازمان بهداشت جهانی در این رابطه اعلام کرد: «بر اساس این طبقه‌بندی، سیستم‌های بهداشتی و کارکنان حرفه‌ای حوزه بهداشت باید توجه بیشتری نسبت به اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری داشته و با توجه به افزایش امکان درگیر شدن مردم به این معضل، افرادی که از این شرایط رنج می‌برند، باید کمک‌های بیشتری دریافت کنند.»

وی در ادامه توضیحات خود افزود: «میلیون‌ها گیمر در سراسر جهان بازی‌های کامپیوتری را انجام می‌دهند و حتی در زمان ارائه بازی‌های جدید نیز نمی‌توان آن‌ها را در دسته افراد دارای اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری طبقه‌بندی کرد؛ و درمجموع می‌توان اظهار داشت که شیوع این اختلال تقریباً در سطح پائینی دیده می‌شود.»

عضو گروه بهداشت روان و مواد مخدر سازمان بهداشت جهانی در ادامه توضیحات خود افزود: من باید بر این موضوع تأکید کنم که اختلال اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری، یک وضعیت بالینی محسوب شده و تشخیص اختلالات بالینی تنها باید توسط پزشکان و کارشناسان حرفه که آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده‌اند، انجام شود.

در بخش ICD-11 گزارش جدید، کارشناسان قادر خواهند بود داده‌های بیشتری در مورد ایمنی در مراقبت‌های بهداشتی را ضبط کنند و درنتیجه رویدادهای غیرضروری که ممکن است به‌سلامت آسیب برسانند – مانند جریان‌های نا امن در بیمارستان‌ها – می‌تواند شناسایی و کاهش یابد.

این گزارش همچنین شامل فصل‌های جدیدی است که یکی از آن‌ها درزمینهٔ پزشکی سنتی است و هرچند میلیون‌ها نفر از طب سنتی در سراسر جهان استفاده می‌کنند، اما این موضوع هرگز در سیستم سازمان بهداشت جهانی طبقه‌بندی نشده است.

این گزارش قرار است در نشست مجمع سالانه سازمان بهداشت جهانی که در ماه می سال ۲۰۱۹ میلادی برگزار خواهد شد، ارائه شود. در ادامه این قانون برای تصویب توسط کشورهای عضو، در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۲۲ پیشنهاد خواهد شد.

لوبانا الانصاری Lubna Alansari، معاون مدیرکل سازمان بهداشت جهانی نیز در این رابطه گفت: گزارش ICD سنگ بنای اطلاعات بهداشتی است و بخش ICD-11 دیدگاه جدیدی را درباره الگوهای بیماری ارائه خواهد کرد.

به‌هرروی آنچه مسلم است، ازاین‌پس باید به پدیده اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری به عنوان یک اختلال روانی نگریسته شده و بر این اساس با افرادی که درگیر مشکلات ناشی از این اختلال هستند، برخورد درمانی انجام شود.

 ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: وب‌سایت رسمی سازمان بهداشت جهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا