ماندن غواصان در زیر آب‌های سرد سه برابر افزایش می یابد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، حتی سخت‌کوش‌ترین غواصان هم نمی‌توانند با استفاده از پیشرفته‌ترین لباس‌های غواصی بیشتر از یک ساعت در آب سرد دوام بیاورند و این برای یک سرباز نیروی ویژه خوب نیست.

موسسه فناوری ماساچوست(MIT) یک راه حل ساده دارد؛ تقلید از بافت چربی که فوک‌ها و خرس‌های قطبی را در سرما مصون نگه می‌دارد.آنها یک "لایه مصنوعی"(blubber) ساخته‌اند که وعده داده شده است که زمان شنا در آب سرد(زیر 50 درجه فارنهایت) را از یک ساعت به سه ساعت افزایش می‌دهد. این روش ترکیبی، از یک ماده تازه پردازش شده با کیسه‌های هوا ساخته شده است که سرما را دور نگه می‌دارد.

تیم سازنده با جایگزین کردن گاز سنگین مانند آرگون، کریپتون یا زنون به جای هوا در لباس پلیمری غواصی شروع کرد. این طرح، کیسه‌های هوای معمولی را در لباس غواصی با گازهای سنگین جایگزین می‌کند که رسانایی حرارتی بسیار کمی دارند.

این کار نه تنها مدت غواصی را افزایش می‌دهد، بلکه نیاز به یک پمپ، لباس مخصوص و یا روش‌های دیگری که می‌تواند خطرناک باشد، ندارد.

تیم مهندسان MIT این فرایند را با کمک نیروی دریایی ایالات متحده توسعه داده است و از آن در مأموریت‌های سری در آب‌های قطب شمال و یا در زمستان استفاده خواهد شد. این لباس می‌تواند برای خدمه تعمیر و نگهداری زیردریایی، شناگران مسیرهای طولانی و حتی موج‌سواران مفید باشد و حتی ممکن است در آب‌های غیر سرد هم کارایی داشته باشد.

دانشمندان در حال بهبود این لباس هستند تا طراحی بسیار نازک‌تری داشته باشد. این امر می‌تواند برای ورزشکاران مفید باشد و یا غواصانی که می‌خواهند زیر آب راحت‌تر باشند را جذب کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا