انقلاب تابستانی پنج شنبه در راه است

به گزارش سیناپرس، مهندس مسعود عتیقی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: انقلاب تابستانی طولانی‌ ترین روز سال است که در آن می ‌توان نزدیک به 17 ساعت از نور روز بهره برد.

وی افزود: از نظر نجومی انقلاب تابستانی هر چهار سال یکبار در آخر خرداد ماه و سه بار اول تیر ماه رخ می ‌دهد و در هر سال یکی از این دو روز که در آن انقلاب تابستانی رخ می ‌دهد طولانی ترین روز سال است. اما از نظر تقویمی و عرفی انقلاب تابستانی روز اول تیرماه درنظر گرفته می ‌شود.
به گفته عتیقی، خورشید در روز انقلاب تابستانی بیش از هر زمان دیگر (23٫5 درجه) نسبت به نقطه قطب شمال اوج (ارتفاع) پیدا می‌ کند و روی مدار راس‌ السرطان در نیمکره شمالی نیز عمود می ‌تابد.
وی خاطرنشان کرد: وقتی خورشید به این نقطه انقلاب تابستانی می ‌رسد، هنگام ظهر بیشترین ارتفاع را نسبت به افق جنوب ناظر دارد و در شمالی ‌ترین سمت نسبت به نقطه افق شرق طلوع کرده و در شمالی ‌ترین سمت نسبت به نقطه افق غرب غروب می‌ کند.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: این نشان دهنده آغاز فصل تابستان در نیمکره شمالی است. در این روز ساکنان منطقه راس سرطان هنگام ظهر خورشید را دقیقا بالای سر خود می‌ بینند.
وی افزود: اما در نیمکره جنوبی شرایط دقیقا عکس نیمکره شمالی است و با انقلاب تابستانی در نیمکره شمالی و آغاز تابستان، ساکنان نیمکره جنوبی آغاز فصل زمستان را تجربه می کنند.
عتیقی افزود: در اوایل بهار طول شب و روز تقریبا برابر است ولی به مرور زمان طول روز بیشتر می ‌شود و در زمان انقلاب تابستانی که بلندترین روز سال است، به بیشترین ساعات خود می ‌رسد؛ اما با نزدیک شدن به فصل پاییز کم‌کم روزها کوتاه ‌تر شده تا دوباره در آغاز پاییز به برابری شب و روز بیانجامد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا