مقاوم شدن باکتری ها در مقابل آنتی بیوتیک ها یک خطر جدی است

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، محققان در تلاش هستند برای حل این مشکل داروهای جدیدی ابداع کنند و حالا گروهیاز پژوهشگران در دانشگاه Purdue آمریکا از شناسایی ترکیبی موسوم به اف ۶ خبر داده اند که برای نابودی باکتری های مقاوم شده در برابر آنتی بیوتیک ها موثر است.

داروی جدید در آزمایش های انجام شده کمتر در برابر باکتری ها آسیب پذیر بوده و انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور استفاده از آن آغاز شود. پزشکان هشدار می دهند اگر به زودی جایگزینی مناسب برای آنتی بیوتیک ها پیدا نشود، باکتری های خطرناک می توانند تا سال ۲۰۵۰ سالانه تا ۱۰ میلیون نفر را به کشتن دهند.

تا به حال مواد مختلفی نامزد جایگزینی آنتی بیوتیک ها شده اند که از جمله آنها می توان به سم مار، گل توتون، ترکیبات عسل، شربت افرا، انواع توت ها، قارچ ها و حتی شیر اشاره کرد. اما ترکیبات موسوم به اف ۶ قادر به از بین بردن رشته ای از باکتری ها موسوم به استافیلوکوک اورئوس بوده اند که در برابر آنتی بیوتیک های قدرتمندی مانند متسییلین و وانکومایسین مقاومت نشان می دهند.

در آزمایش های صورت گرفته باکتری ها ابتدا در برابر ترکیبات اف ۶ هم مقاومت نشان می دهند، اما این مقاومت به سرعت در هم شکسته می شود. پژوهشگران فعلا در تلاش برای ابداع ترکیبات متنوعی از اف ۶ هستند تا بتوانند برای مقابله با باکتری های مختلف داروهای متنوعی تولید کنند.