بازی ها برای بهبود عملکردهای مغز طراحی شده اند

بازی های شناختی را باید تمرینی هدفمند برای بهبود عملکرد مغز بدانیم این بازی ها بر اساس نظریه های علوم شناختی برای بهبود عملکردهای مغز طراحی شده اند که البته با توجه به اهمیت این بازی ها همچنان آگاهی از وجود آن به اندازه کافی نیست.

هادی مرادی با اشاره به انجام مطالعاتی در حوزه بازی های شناختی و بررسی وضعیت سایر کشورها در این حوزه گفت:با توجه به اینکه در چند سال اخیر فعالیت شرکت های مختلف در این حوزه گسترده شده است بنابراین در ادامه این مسیر با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی مجموعه ای از بازی های شناختی تولید و روانه بازار شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر دو مجموعه از این بازی ها در بازار موجود است که مجموعه نخست افزایش توجه و تمرکز را مد نظر دارد و کودکان بیش فعال و سایر افرادی که مشکلات شناختی دارند می توانند از این مجموعه بهره ببرند و مجموعه دوم نیز حافظه کاری را در بازی درگیر می کند.
مرادی ادامه داد:البته طراحی بازی هایی برای تطابق حرکات چشم و دست نیز شروع شده است. از این بازی ها می توان برای درمان مبتلایان به اتیسم و پارکینسون نیز استفاده کرد. این بازی ها برای سنین کمتر از 14 سال طراحی شده است و طراحی و تولید بازی هایی برای بزرگسالانی که در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند نیز انجام شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین عنوان کرد: نتایج پروژه ای ارزیابی اثرات بازی ها بر روی مصرف کنندگان نیز نشان داد افراد مبتلا به مشکلات شناختی که هدفمند از بازی ها استفاده کردند و تنها نگاه سرگرمی به بازی ها نداشتند اثرات مثبت آن را نیز دریافت کردند، همچنین بسته هایی محتوی بازی ها برای کلینیک ها آماده شد تا افراد درگیر با مشکلات شناختی از این بازی ها استفاده کنند و نتایج و تاثیرات آن را ببینند.
مرادی درباره این موضوع که تاثیرگذاری بازی های شناختی به اندازه بازی های عادی است یا خیر گفت: این موضوع به عنوان سوال مطرح است و نظرات موافق و موافق در این زمینه وجود دارد، در ایران به مسئله شناخت توجه زیادی نمی شود مگر افرادی که مشکل دارند و درباره وجود این بازی ها آگاهی دارند چرا که نیاز به آن را احساس کردند. بنابراین فرهنگسازی در این زمینه نیاز است، لذا اگر بازی ها با تمرکز انجام شود قطعا نتیجه بهتری نیز گرفته می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه فرهنگسازی را از مدارس باید آغاز کرد گفت:اگر با جای دادن واحدی در مدارس مسئله شناخت و آگاهی از مغز افزایش یابد این نگرانی نیز رفع می شود چرا که سطح آگاهی جامعه نسبت به مسئله مهمی همچون ارزش مغز افزایش می یابد و شاهد بهبود برخی عملکردها باشیم.
به گفته وی، بازی های شناختی تفاوتی با بازی های عادی ندارد در این بازی ها تمرکز بر روی فاکتور خاصی است و شاید در ظاهر ساده تر باشند باعث ایجاد خستگی در مغز شده اما با تمرین توانایی در مغز ایجاد می شود تا عملکرد خود را بهبود دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا