باید تمام برنامه های کشور با توجه به وقوع تغییر اقلیم بازبینی شود

به گزارش  سیناپرس به نقل از ایرنا، داود پرهیزگار روز دوشنبه در نشست اطلاع رسانی و آموزشی هیات بین المللی تغییر اقلیم IPCC در محل سازمان هواشناسی کشور، اظهار داشت: دما در ایران حدود دو درجه افزایش یافته و این نتیجه تغییر اقلیم است. در این که تغییر اقلیم رخ داده است جای تردید نیست بنابراین باید برنامه های توسعه ای بر اساس این رخداد پیش رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر برنامه های توسعه ای کشور در راستای تغییر اقلیم پیش نرود، همچنان شاهد شرایطی مشابه دریاچه ارومیه خواهیم بود.
وی گفت: تغییر اقلیم به کندی شکل می گیرد و به همین دلیل بروز آن برای عده ای سوال است اما شواهد علمی حاکی از این است که تغییر اقلیم رخ داده و در ایران نیز شاهد تاثیر آن در بخش های مختلف هستیم .
پرهیزگار افزود: ١٠ تا ١١ سال است که بارش ها در کشور زیر حد نرمال است، به این معنا که اتفاقی افتاده که همان تغییر افلیم است.
وی ادامه داد: وضعیت دریاچه ارومیه و شرایط رودخانه هایی مانند کرخه و کارون همگی متاثر از تغییر اقلیم است.
نماینده ایران در IPCC گفت: یک بخش این وقایع مربوط به خشکسالی و بخش دیگر مربوط به توسعه است که در سطح منطقه انجام داده ایم و بیش از حد توان خُرد اقلیم منطقه بوده است.
برهیزگار افزود: به عنوان مثال حقابه منطقه ای ١٠٠ میلیمتر بوده اما توسعه ای با نیاز آبی ١٥٠ میلیمتر در آن اتفاق افتاده است، بنابرابن با ادامه کار منطقه با کمبود آب مواجه می شود و برای جبران مجبور به برداشت آب های زیرزمینی می شوند و با ادامه کار باید چاه های عمیق تری حفر کنند، اتفاقی که در بسیاری از نقاط کشور رخ داده است.
رییس سازمان هواشناسی کشور ناکید کرد؛ این روند نمونه بارز توسعه ناپایدار در کشور است بر این اساس برنامه های توسعه ای باید همراستا با توان اقلیم کشور پیش رود.
هیات بین المللی تغییر اقلیم IPCC امروز ٢٨ خرداد در نشستی در زمینه ارزیابی علوم مربوط با تغییر اقلیم، یافته های خود را ارایه می دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا