شکستن رکورد تولید انرژی در تجزیه اتم

بر اساس گزارش رسمی سازمان تحقیقات هسته ای اتحادیه اروپا European Organization for Nuclear Research که به اختصار CERN نامیده می شود  ،  بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم  یا ابر دستگاه برخورد دهنده هادرونی The Large Hadron Collider   موفق به شکستن رکورد تولید انرژی  شد . این دستگاه ، بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم یا atom-smasher  در سراسر جهان محسوب می شود .

گفتنی است این رکورد در ساعات پایانی روز چهار شنبه ثبت شده و طی آن دانشمندان شاغل در این مرکز ، موفق به ثبت بیشترین حجم انرژی آزاد شده از طریق برخورد اتم شدند .  

در این آزمایش ، دو پرتو مخالف پروتون ها در تونل مخصوص ابر دستگاه برخورد دهنده هادرونی با یکدیگر برخورد کردند . انرژی حاصل از این برخورد ، سیزده تریلیون الکترون ولت  electronvolts بود که در مقایسه با بیشترین رکورد ثبت شده پیشین که تنها انرژی برابر با هشت تریلیون الکترون ولت   آزاد کرده بود ، بسیار بالاتر است . آزمایش پیشین در سال 2013 میلادی انجام شده بود .

شایان ذکر است که ابر دستگاه برخورد دهنده هادرونی The Large Hadron Collider که بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم یا atom-smasher  در سراسر جهان محسوب می شود به تازگی فعالیت دوباره خود را آغاز کرده و  این دستگاه به دلیل بروز پاره ای از مشکلات ، طی  دو سال گذشته از کار افتاده بود .

بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم جهان به دلیل مسائل امنیتی و جلوگیری از انتشار تشعشعات مضر ، در تونلی به عمق بیست و هفت کیلومتر در مرز بین سوئیس و فرانسه قرار دارد . موقعیت این دستگاه در نزدیکی شهر ژنو اعلام شده است .

این پروژه در ابتدا ، طی سال 2008 میلادی پس از بیست سال فعالیت ، آماده شده و مورد بهره برداری قرار گرفت . متاسفانه نه روز پس از آغاز به کار این دستگاه ، به دلیل نقص فنی و بالارفتن دمای آهن رباهای ابر رسانه به کار رفته شده در آن ، فعالیت های این مرکز دچار توقف شده و مجددا در سال 2009 آغاز به کار کرد . این دستگاه تا دو سال پیش به فعالیت خود ادامه می داد که مجددا با نقص فنی رو به رو شده و تغییرات و نوسازی جدیدی در آن انجام شد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا