ایران به سمت حذف هپاتیت B می رود

علی اکبر پور فتح الله به مناسبت گرامیداشت روز جهانی اهدای خون 24خرداد (14 ژوئن) افزود: برنامه واکسیناسیون اهداکنندگان خون برای هپاتیت «بی» و جهت گیری و تشویق به اهدای خون جوانان متولد ١٣٧٣ که در بدو تولد واکسن هپاتیت بی را دریافت کرده اند از جمله برنامه به صفر رساندن خطر این نوع هپاتیت از طریق انتقال خون در ایران است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه آزمایش و غربالگری برای اهداکنندگان بار اول که در ١٣ استان کشور با نتایج موفقیت آمیزی در حال اجراست از جمله برنامه های فرارو برای رسیدن به خطر صفر هپاتیت ناشی از انتقال است که همکاران ما در سراسر کشور متعهد به اجرای آن هستند تا کشورمان پرچمدار خطر صفر هپاتیت ناشی از انتقال خون در جهان باشد.
مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: همراه با عزم جهانی برای ریشه کنی هپاتیت در جهان در سازمان انتقال خون تلاش خواهیم کرد تا خطر صفر هپاتیت ناشی از انتقال خون را در ایران فراهم کنیم.

پایش مداوم آلودگی های ویروسی
همچنین رئیس شبکه هپاتیت ایران هم به مناسبت روز جهلانی اهدای خون گفت: تهیه و تامین خون ایمن و کافی‏، به عنوان بخشی از سیاست ملی سلامت و زیر ساخت های بهداشتی درمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
سید مؤید علویان افزود: سازمان انتقال خون ایران به عنوان تنها متولی تامین خون و فرآورده های خون سالم و کافی مراکز درمانی کشور با تلاش بی بدیل خود توانسته در ارتقاء شاخص های کمی و کیفی خون و فرآورده های آن و نیز بهبود سطح سلامت جامعه گام مؤثری بردارد.
وی ادامه داد: پایش مداوم آلودگی های ویروسی همچون هپاتیت« سی» بر روی خون های اهدایی از سال 1375 سبب کاهش چشمگیر شیوع این بیماری در گروه های پرخطر همچون بیماران تالاسمی شد که این خود مرهون تلاش بی نظیر این سازمان در این امر است.
رئیس شبکه هپاتیت ایران تاکید کرد: روز جهانی اهدا کنندگان خون فرصت مناسبی است برای تکریم و تجلیل از فعالان این عرصه که با همت آنان جامعه ای بدون هپاتیت تحقق می یابد و نیز قدردانی از ایثار اهداکنندگان که با خون خود به همنوعانشان حیات و زندگی دوباره می بخشند.
بر اساس آمار های اعلام شده در ایران سالانه بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه می کنند که در این بین دو میلیون 100هزار نفر موفق به اهدای خون می شوند.
در حال حاضر اهدای خون در ایران به صورت کاملا داوطلبانه و بدون هیچ چشمداشتی و به منظور کمک به بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن انجام می شود و هم اکنون شاخص اهدای خون در ایران 27 نفر به ازای هزار نفر جمعیت است که شاخص خوبی محسوب می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا