شناسائی ژنتیکی 35 هزار گونه جدید جانور دریائی

هیات اکتشافی – پژوهشی تارا environmental non-profit Tara Expeditions که یک نهاد غیر دولتی و غیر انتفاعی فعال در امور محیط زیست محسوب می شود در پروژه ای بزرگ ، موفق به ثبت نقشه دی ان ای و ساختار ژنتیکی میکرو ارگانیسم ها و ریز جانداران دنیای اقیانوس ها و دریاها شده است . بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این زمینه ، تیم پژوهشی فوق الذکر  در این مطالعات ، ساختار ژنتیکی 35 هزار نوع از این جانوران را ترسیم کرده و ویژگی های آن ها را مورد مطالعه قرار داده  است .

در این پروژه که مطالعات آن از سال 2009 شروع شده و تا سال 2013 به طول انجامید ، دانشمندانی از کشورهای مختلف  و متخصصین  حوزه های گوناگون  علوم از جمله جانور شناسان ،  زیست شناسان دریائی و پژوهشگرانی از مرکز جانورشناسی آنتون دورن از شهر ناپل ایتالیا ، Anton Dohrn Zoological Station in Naples اقدام به استخراج ژنوم میلیون ها ریز جاندار و میکرو ارگانیسم های موجود در 210 منطقه گوناگون از اقیانوس ها و دریاهای سراسر جهان کرده و موفق به شناسائی 40 میلیون ژن مختلف و 35 هزار گونه جدید و ناشناخته از موجودات دریائی شدند .

نتایج اولیه این پژوهش که در نشریات علمی منتشر شد ، برخی از ساختار های اساسی این اکوسیستم میکروسکوپی را که با چشم های غیر مسلح دیده نمی شود ، مشخص کرد . این جانوران از این نظر دارای اهمیت هستند که منبع اصلی غذائی در اقیانوس ها محسوب شده و نقشی مهم در شرایط آب و هوائی دنیا ایفا می کنند . همچنین بیش از نیمی از اکسیژن کره زمین نیز توسط این جانوران تولید می شود .

گفتنی است هیات اکتشافی – پژوهشی تارا از سال 2003 در زمینه محیط زیست و مباحث مرتبط با این حوزه در حال فعالیت بوده و ماموریت های متعددی را در حوزه تنوع زیستی ، شرایز اقلیمی و اب و هوائی و …. انجام داده است .