انتقاد از نبود توجه به کارهای میدانی در رشته زمین‌شناسی در دانشگاه‌ها

به گزارش سیناپرس، دکتر «آرش شریفی» در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که تفاوت تدریس زمین‌شناسی در ایران و کشورهای دیگر چیست؟ اظهار کرد: من زمانی درس خوانده‌ام که خیلی از تغییر و تحولات در سیستم آموزشی ایران اعمال نشده بود. 30 سال پیش وارد دانشگاه شدم و 26 سال پیش فارغ‌التحصیل لیسانس شدم . از آن زمان یکسری تغییرات ایجاد شده، به‌عنوان مثال حجم دروس در گروه‌های آموزشی کم و زمان فارغ‌التحصیلی هم کوتاه‌تر شده و متأسفانه به کارهای میدانی به‌علت مشکلات و هزینه‌های ترابری اهمیت کمتری داده می‌شود.

وی با بیان این‌که این عوامل باعث شده تا کیفیت آموزش زمین‌شناسی در دانشگاه‌ها افت کند، گفت: من با دانش زمین‌شناسی دوره لیسانسم اگر خودم را با دانشجویان کارشناسی خارج از ایران مقایسه کنم اطلاعات علمی بیشتری دارم و تنها تفاوتی که وجود دارد این است که آنجا هم‌فکری و کارگروهی آموزش داده می‌شود اما در ایران همه قائم به ذات هستیم و کار گروهی بلد نیستیم. در نتیجه خرد جمعی آنجا موجب شده آن‌ها پیشرفت بهتری داشته باشند و این انزواطلبی ما سبب می‌شود فعالیت‌های علمی آن گونه که باید سرعت و کیفیت لازم نداشته باشد.

استاد دانشگاه میامی آمریکا خاطرنشان کرد: از مسئولان آموزشی انتظار می‌رود دوره‌های آموزشی یا دهه‌های آموزشی را ارزیابی کنند چون، همه شاخه‌های علم هم‌چنین نیازهای علمی و در مجموع نیازهای کشور در حال تغییرات است و ما باید گروهی را داشته باشیم که بر مبنای این نیازها دروس دانشگاهی را برای گروه‌ها طراحی و به‌روز کند و از هزینه برای آموزش و تحقیق بیشتر ابایی نداشته‌ باشیم چون اگر این هزینه‌ها انجام نشود نتیجه‌اش فجایعی است که در کشور می‌بینیم که تنها به‌علت نداشتن زمین‌شناسان کارآمد اتفاق می‌افتد و هیچ کس هم پاسخگو نیست.

شریفی با بیان این‌که نباید وضع به جایی برسد که داوطلب ورود به دانشگاه‌ها در دوره کارشناسی و تکمیلی از این رشته گریزان باشند و یا با اکراه آن را انتخاب کنند، تصریح کرد: هر کار و هر قدم عمرانی که برداشته می‌شود نیازمند حضور یک زمین‌شناس باشعور مجرب است، ساده‌ترین کار در این زمینه ساختمان‌سازی است و پرسش من اینجاست که تاکنون برای ساخت کدام یک از ساختمان‌های ایران از یک زمین‌شناس مشورت گرفته‌ شده است؟ در بهترین حالت بالاجبار مکانیک خاک را اندازه‌گیری می‌کنند و نسبت به شناسایی واقعی زمین که از زمین‌شناسان برمی‌آید بی‌توجهی کامل می‌شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا