دهان تیراناسور ترسناک‌تر از تصورات پیشین است

شاید بتوان مشهورترین دایناسور جهان را تیراناسوروس رکس دانست. این دایناسور که به‌عنوان مخوف‌ترین شکارچی تاریخ شناخته می‌شود، همیشه در فیلم‌های هالیوودی و بازی‌های کامپیوتری به‌عنوان نمادی از یک موجود مهیب معرفی‌شده است. با این وجود دانشمندان همچنان در حال کشف وجهه‌های جدیدی از این موجود هستند که آن را ترسناک‌تر از آنچه فکرش را می‌کردیم نشان می‌دهد.

دانشمندان در تحقیقات جدید خود کشف کرده‌اند که این موجود قابلیت این را داشته است که فک خود را به میزان ۸۰ درجه باز کند وهمین امر موجب می‌شود که بتوان نیروی بسیار عظیمی را توسط این فکر وارد کرد. به‌این‌ترتیب باید گفت که چنین فکی با باز شدن با این زاویه بزرگ به‌اندازه‌ای خطرناک است که  می‌تواند نه‌تنها گوشت قربانی خود را از هم بدرد بلکه به‌اندازه‌ای نیرومند است که استخوان‌های قربانی خود را نیز خرد کند.

برای درک بهتر از قدرت فک تیراناسور باید بدانید که فک انسان تنها ۴۵ درجه باز می‌شود. البته مسلما انسان‌ها نیازی به باز کردن دهان خود برای خوردن موجوداتی مانند تری سراتوپس نداشته‌اند ولی از سوی دیگر با یادگیری استفاده از آتش برای پخت‌وپز، زاویه گشوده شدن فک انسان، کمتر و کمترمیشود.

تیراناسور چندی پیش با ارائه یک تئوری از سوی یک دانشمند دیرینه‌شناس، با تردیدهایی به‌عنوان سلطان عصر ژوراسیک روبرو شده بود. بر اساس گفته‌های این دانشمند، تیراناسور بیش از این‌که یک شکارچی باشد، یک حیوان لاشه خوار بوده است ولی با توجه به نوع باز شدن فک این موجود باید گفت که این نوع فک دقیقا برای شکار کردن طراحی‌شده است.

منبع: Cracked

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا