جدالی بی پایان بر سر نوآوری

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، پارک های علم و فناوری محیط هایی مناسب برای استقرار شرکت های فناور کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و مؤسسات پژوهشی هستند که در تعامل سازنده با یکدیگر و دانشگاه ها به فعالیت های فناوری اشتغال دارند.
مهم ترین فعالیت های پارک های علم و فناوری شامل بازارسنجی، ایده پردازی، پژوهش علمی، طراحی مهندسی، نمونه سازی، طراحی صنعتی، استانداردسازی، تدوین دانش فنی، ثبت مالکیت فکری، تجاری سازی، فروش و پشتیبانی های بعدی برای تحقق محصولات فناوری در عرصه تولید صنعتی همچنین عرضه سایر خدمات تخصصی است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، بر اهمیت ارتباط روسای پارک ها با مدیران استانی و اطلاع از چالش های هر منطقه تاکید دارند.
دکتر منصور غلامی در نشستی با روسای پارک ها از آنها خواست علاوه بر اطلاع از چالش های استانی و چاره اندیشی برای حل آنها در قالب فناوری های جدید در پارک ها بتوانند حمایت ها را برای توسعه فضای کارآفرینی در پارک ها از مدیران جلب کنند.
بر پایه آمار وزارت علوم، اکنون 190 مرکز رشد و 43 پارک علم و فناوری در سراسر کشور وجود دارد و در این پارک ها 4400 شرکت مستقر و از این تعداد 3700 شرکت دانش بنیان، همچنین 4 هزار و 716 واحد فناور در پارک ‌های علم و فناوری و مراکز رشد مستقر هستند.
از دیگر سو نگاهی به قانون بودجه سال 97، نشان از سعی جدی دولت در توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغالزایی پایدار به ویژه برای دانش آموختگان از راه توجه ویژه به بودجه پارک های علم و فناوری به عنوان یکی از ساختارهای توسعه اقتصاد دانش بنیان دارد.
به گفته قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در امور فناوری و سرپرست دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم متوسط افزایش بودجه بخش های مختلف در بودجه 97، حدود 9 تا 10.5 درصد ولی آموزش عالی 13 تا 15 درصد بوده است.
همچنین مهدی کشمیری در مورد پارک های علم و فناوری معتقد است، مجموع اعتبارات هزینه ای و عمرانی از 204 میلیارد تومان به 261 میلیارد تومان و در جمع 27 درصد افزایش را نشان می دهد و از طرف دیگر در این قانون پیش بینی شده درآمدهای اختصاصی پارک ها نیز به طور متوسط 25 درصد افزایش یابد.
با وجود تاکیدها در وزارت علوم بر اهمیت پارک های علم و فناوری و توجهات بودجه ای در دولت برای حمایت از این پارک ها، مشکلات شرکت ها و روسای پارک ها چیست؟

روند طولانی دانش بنیان شدن
رئیس پیشین پارک علم و فناوری گیلان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در توضیح این پارک گفت: پارک گیلان یک پارک منطقه ای و در شهرهای رشت، رودسر، آستانه اشرفیه، انزلی، طالش و رودبار گسترده است؛ در مجموع 270 شرکت دانش بنیان و واحد فناور در این پارک مستقر شده اند.
دکتر مجید متقی طلب در مورد مشکلات موجود در این پارک ها گفت: دولت خطوط اعتباری را در بانک های محتلف برای اعطای وام باز کرده است ولی فقط شرکت های دانش بنیان می توانند از این اعتبارات استفاده کنند؛ در حالیکه ما واحدهای فناور زیادی داریم که هم از نظر اشتغالزایی و فناوری از شرکت های دانش بنیان چیزی کم ندارند و هم نمی خواهند دانش بنیان شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه گیلان افزود: از طرف دیگر دریافت مجوزهای دانش بنیان بسیار دشوار است و همین امر باعث شده اکنون شرکت های زیادی در نوبت برای ارزیابی داشته باشیم.
وی همچنین با اشاره به دشواری های روند ارزیابی شرکت های دانش بنیان گفت: کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان در معاونت علمی مسئول این امر است ولی گاه ارزیاب ها به درستی از فناوری شرکت اطلاع درست ندارند یا مشاهده شده که سلیقه ای ارزیابی کرده اند و یک ارزیاب دانش بنیان بودن شرکتی را تایید کرد و ارزیاب دیگر خیر.
متقی طلب خاطرنشان کرد: شرکت ها برای دریافت مجوز نوپا باید ارزیابی شوند بعد از آن دوره برای دانش بنیان شدن باید ارزیابی و تایید شوند، گاهی شرکت هایی که برای نوپا شدن پیچیدگی فناوری آنها تایید شد و از صندوق وام گرفتند دوباره در ارزیابی برای دانش بنیان شدن مورد پیچیدگی فناوری شرکت تایید نمی شود و این شرکت ها نمی توانند دانش بنیان شوند.
وی در مورد فعالیت ساختارهای حمایتی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی نیز توضیح داد: این صندوق قرار بود به شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک ها وام بدهد و تسهیلات آنها را تامین کند اما می بینیم به شرکت های دانش بنیان خارج از پارک ها نیز وام داده است.
رئیس پیشین پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به ضرورت تخصص لازم برای ارزیاب های تعیین دانش بنیان بودن شرکت ها نیز گفت: گاهی ارزیاب ها تخصص لازم برای ارزیابی شرکت های دانش بنیان ندارند، پیش از این قرار بود ارزیابی توسط پارک ها انجام شود ولی این روند تغییر کرد و اکنون تعداد زیادی شرکت در نوبت ارزیابی داریم.
وی در پاسخ به سوال در مورد امکان شکایت در مراحل مختلف دانش بنیان شدن نیز افزود:این امکان وجود دارد ولی شکایت کردن هم به زمان زیادی نیاز دارد.

 طلبکاری شرکت های دانش بنیان و بدهکاری دستگاه های دولتی
متقی طلب بخش دیگری از مشکلات را با دستگاه های خارج از پارک ها دانست و گفت: دستگاه های نظارتی دقت زیادی روی بدهی های شرکت های دانش بنیان دارند؛ مثلا یک شرکت از دستگاه دولتی چند میلیون طلب دارد ولی به پارک علم و فناوی مبلغی بدهکار است و به دلیل نگرفتن طلب خود نمی تواند بدهی اش را پرداخت کند و دستگاه های نظارتی دائم از ما در این مورد سوال می کنند.
وی تاکید کرد: این روند هم وقت گیر است، هم ما را از ماموریت اصلی دور می کند و هم باعث می شود شرکت ها و موسسات انگیزه خود را از دست بدهند.

 اقتصاد دولتی استان؛ مانع بزرگ توسعه شرکت های دانش بنیان
رییس پارک علم و فناوری خوزستان نیز در مورد این پارک توضیح داد: پارک از سال 1388زیر نظر دانشگاه شهید چمران تاسیس و از سال 1390 مستقل شد.
دکتر بابک مختاری ادامه داد: اکنون 150 شرکت در پارک مستقر هستند که از این تعداد 84 شرکت دانش بنیان هستند.
وی یکی از مشکلات برای شرکت های دانش بنیان در این پارک ها را دولتی بودن اقتصاد استان برشمرد و افزود: با اینکه استان خوزستان 13.5 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را برعهده دارد؛ اما 80 درصد اقتصاد استان در بخش های مختلف نفت و گاز، فولاد و نیشکر دولتی است.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: همین امر توسعه اقتصاد دانش بنیان و تعامل شرکت ها را با دستگاه ها دشوار می کند.
وی در مورد پروژه های مرتبط با رفع مشکلات استانی از جمله مشکل عمده ریزگردها گفت: طرح های مرتبطی به ویژه در زمینه زیست فناوری در پارک انجام می شود؛ اما وسعت شرایط ریزگردها اجازه کار پژوهشی را نمی دهد. زیرا موضوع حاد هست و باید سریع برای آن چاره اندیشی کرد فعلا با روش های سنتی مانند مالچ پاشی جلوی ریزگردها گرفته می شود.

 وعده هایی که محقق نمی شود
مدیر روابط عمومی شرکت دانش بنیان سینا سلامت نیز در مورد مشکلات شرکت های دانش بنیان گفت: حمایت برای مجوزهای دانش بنیان شدن حدود 1 سال طول کشید که زمان نسبتا زیاد و روند دشواری داشت بعد از آن تسهیلاتی که قرار بود داده شود به اندازه ای که انتظار داشتیم نبود.
دکتر ندا حیدری افزود: محصولات ما در زمینه مقابله با امواج با فناوری نانو در دنیا جدید است و این مبحث را همزمان با کشورهای پیشرفته داریم در کشور پیاده می کنیم به همین دلیل استانداردها و ضوابط قانونی هنوز برای آن وجود ندارد و بدون ضوابط قانونی به دشواری می توان مهندسی را مجاب به استفاده از این مواد در کار خود کرد؛ در حالی که در دنیا ساختمان سبز در برابر امواج موضوعی جاافتاده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا