ضرورت نقش‌آفرینی جهاد دانشگاهی در تدوین و تحقق اهداف نقشه جامع علمی

دکتر حمیدرضا طیبی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد این که جهاد دانشگاهی چگونه می‌تواند به تحول در نظام ملی نوآوری کمک کند، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با توجه به تجربه‌ی خوبی که در زمینه‌ی تولید علم و تبدیل آن به فناوری تجاری‌سازی دارد، با مشکلات حوزه نوآوری به‌ خوبی آشنا است.

وی ادامه داد: در مقابل پیشنهاد رییس‌جمهور برای حل مسائل فناورانه کشور پیشنهاد دادیم جلسه‌ای با محوریت نقد نظام نوآوری برگزار شود و در جلسه‌ای که با آشنا، مشاور و رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری داشتیم، وی ایده‌های جهاد را پسندید و بعد از آن این جلسه با حضور معاونان پژوهشی وزارت علوم و نهادهای علمی برگزار شد و منتظر هستیم در جلسه‌ای با حضور رییس‌جمهور این مسائل و راه‌حل‌ها تشریح شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: به‌ عنوان کسی که در زمینه فناوری و تجاری‌سازی تجارب خوبی دارم و هم با دولت اصولگرا و اعتدال کارکرده‌ام، تا حد زیادی به نواقص موجود در نظام نوآوری آشنایی دارم و یکی از مشکلات جدی را عدم هماهنگی لازم بین سیاست‌گذاری عالی و دولت به‌ عنوان نهاد اجرایی می‌بینم و متأسفانه نتایج زحمات تنها به تهیه‌ اسنادی منجر می‌شود که کمتر عملی می‌شوند که امیدواریم در این زمینه مسئولیت همه‌ی نهادهای فعال مانند وزارت علوم، وزارت صنعت، معدن و تجارت در توسعه‌ی فناوری مشخص و راه‌حل مناسب اندیشیده شود.

رییس جهاددانشگاهی بر لزوم نقش‌آفرینی جهاد دانشگاهی در تدوین و تحقق اهداف نقشه جامع علمی کشور تأکید کرد و با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص گفت: پیگیری‌های بسیاری در این راستا صورت گرفت و نقش‌آفرینی جهاد دانشگاهی در این نقشه پذیرفته شد.

وی با اشاره به ارسال برنامه‌های پیشنهادی جهاد دانشگاهی در راستای کمک به اجرای سیاست‌های دولت تدبیر و امید افزود: مجموعه‌ای از طرح‌ها در این خصوص پیشنهاد شده و در قالب طرح‌های مذکور مشخص شده است که جهاد دانشگاهی چه مسئولیت‌هایی را می‌تواند در جهت تحقق برنامه‌های دولت تدبیر و امید بر عهده بگیرد و در بازدید اخیر معاون راهبردی رییس‌جمهور تأکید کرده‌ایم که چند مأموریت باید به جهاد دانشگاهی واگذار و طرف مذاکره‌کننده با جهاد مشخص شود.

طیبی درباره ارزیابی خود از جهاد دانشگاهی واحد ایلام ادامه داد: ما مصمم هستیم در قالب برنامه پنجم توسعه، همه‌ی واحدهای جهاد دانشگاهی بر اساس نیازهای ملی و مزیت‌های محلی کارهای شاخصی را انجام دهند و ما در مرکز هم این فعالیت‌ها را هدایت و تقویت خواهیم کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که واحد ایلام زیرساخت‌های مناسبی ایجاد کرده است، اظهار کرد: در زمینه گیاهان دارویی، جهاد دانشگاهی ایلام اصلاح و تکثیر گیاهان دارویی بومی و اهلی سازی گیاهان غیربومی را هدف خود قرار داده و امیدواریم با عصاره‌گیری و تولید دارو این فعالیت تکمیل شود و با توجه به استعداد دامداری منطقه کارهایی در این زمینه انجام گیرد و توانمندی‌های علم ژنتیک در خدمت اصلاح نژاد دام و طیور قرار گیرد.

طیبی با اشاره به دیدار خود با استاندار ایلام گفت: مهندس مروارید پیشنهادهای خوبی برای بارور کردن ابرها به روش الکترواستاتیک و فعالیت در صنعت پتروشیمی ایلام و کار مشترک برای مهار کردن ریزگردها داد که باید مورد بررسی کارشناسی قرار گیرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا