13 دانشگاه ایران در میان 750 دانشگاه برتر دنیا

 دکتر علی گزنی در گفت و گو با ایرنا گفت: دانشگاه های تهران،صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، شیراز، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی و تبریز 13 دانشگاه برتر ایرانی حاضر در این رتبه بندی هستند.

وی افزود: نظام رتبه بندی لایدن از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی دانشگاهی و وابسته به مرکز مطالعات علم و فناوری دانشگاه لایدن هلند است.
به گفته گزنی، لایدن برای چهارمین دوره متوالی به معرفی برترین دانشگاه های بین المللی پرداخته است. در رتبه بندی 2015 لایدن 750 دانشگاه برتر جهان را شناسایی، ارزیابی و مورد رتبه بندی قرار داده است.

***بهبود عملکرد پژوهشی دانشگاه های کشور

گزنی با اشاره به اینکه مرجعیت و دیپلماسی علمی دو رکن اساسی این رتبه بندی است،گفت: مقایسه عملکرد دانشگاه های ایران در رتبه بندی سال 2014 و 2015 لایدن نشان می دهد که عملکرد پژوهشی دانشگاه های کشور نسبت به سال های گذشته بهتر شده است.
معاون پژوهشی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت:رتبه بندی لایدن برای هر یک از سال های 2012، 2013، 2014 و 2015 ارائه شده است.گزنی افزود:برای انجام رتبه بندی در هر سال اطلاعات مرتبط با مرجعیت و دیپلماسی علمی هر دانشگاه در یک دوره چهار ساله تحلیل شده که این دوره چهار ساله به دو سال قبل از تاریخ رتبه بندی باز می گردد.

وی با ذکر مثال عنوان کرد: برای رتبه بندی سال 2015 اطلاعات مدارک منتشر شده در برترین مجلات بین المللی برای سال های 2010 تا 2013 مورد بررسی قرار گرفته اند.گزنی گفت:در سال 2012 هیچ دانشگاهی از کشور در رتبه بندی لایدن حضور نداشت. در سال 2013 در مجموع پنج دانشگاه از دانشگاه های کشور در این نظام رتبه بندی شدند.

وی افزود: در سال 2014 تعداد دانشگاه های کشور به 12 مورد رسید. در سال 2015 میلادی 13 دانشگاه از ایران در جمع 750 دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند.معاون پژوهشی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: نسبت به سال های گذشته عملکرد علمی و پژوهشی دانشگاه های کشور رشد قابل ملاحظه ای را نشان می دهد به نحوی که تمامی دانشگاه های کشور در بیشتر این شاخص ها رشد مثبتی داشته اند.
وی خاطر نشان کرد:در این رتبه بندی 11 دانشگاه از ترکیه، هفت دانشگاه از عربستان و فقط سه دانشگاه از مصر در مجموع 750 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند.

***برتری دانشگاه های ایران در بخش مرجعیت علمی

گزنی گفت:بررسی دانشگاه های ایران و ترکیه در سال 2015 حاکی از آن است که دانشگاه های ایران از وضعیت نسبی بهتری به ویژه در شاخص مرجعیت علمی در مقایسه با دانشگاه های ترکیه برخوردار هستند.

معاون پژوهشی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت:در بخش مرجعیت علمی (در رتبه بندی وابسته به حجم تولیدات علمی) دانشگاه های ایران برتری دارند. گزنی افزود:به عنوان نمونه، دانشگاه تهران در شاخص 50% پر استنادترین تولیدات علمی، رتبه 275 دنیا را کسب کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا