چه كنيم تا اينقدر افسرده نباشيم؟

افسردگی اختلالی است که می تواند برتفکر، خلق، احساسات، رفتار و سلامت جسمی تاثیر بگذارد. اختلالی که رابطه ای نزدیک با بروز خشم در جامعه دارد.

کوروش محمدی، رییس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران گفت: آمار افسردگی که در کشورهای دنیا برآوردشده نشان می‌دهد، ایران جزو کشورهای سطح اول است، یعنی جزو ده کشور اول دنیا به لحاظ میزان افسردگی محسوب می‌شود و این در حالیا‌ست که یکی از عوامل بروز خشم هم افسردگی است.

مشاور رییس سازمان بهریستی کشور افزود: زندگی شهری عمدتا دوندگی، خستگی و ناکامی برای والدین و تنهایی و افسردگی را برای فرزندان در پی دارد، در حالی که زندگی سنتی ما در گذشته نه چندان دور هرگز چنین نبود و خانواده‌ها در آرامش و تعامل موثر و لحظات بیشتری را در کنار یکدیگر سپری می کردند. با ورود جامعه ما به دروازه های مدرنیته، زندگی شهری و شرایط امروزی نشان می‌دهند افراد نشاط لازم برای تخلیه هیجانات و فشارهای روزمره را در اختیار ندارند به همین جهت سلامت روان‌شان همواره در معرض خطر آسیب های جدی است و خیلی زود برخی از آنها دچار آسیب‌ها و روابط ناسالم می‌شوند.

وی از مراجع مذهبی، علمی و دانشگاهی درخواست کرد، برای ترویج نشاط و ایجاد انگیزه و امید در جامعه وارد میدان شوند.

افراد مذهبی کمتر افسرده می شوند

دکتر امید رضایی، سرپرست مرکز تحقیقات اختلال های سایکیک مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی رازی گفت: شایع ترین مشکل روانی در جامعه ما افسردگی است. پس از آن اضطراب دومین مشکل شایع جامعه ایرانی است. افسردگی یک احساس غم و اندوه نافذ است. معمولا با درجه های از یاس و نامیدی و احساس شکست و باخت همراه است. اغلب افراد افسرده گذشته را سیاه و نا مفید می بینند. حال را خیلی نا مناسب و درد آور و آینده را تیره و تار می بینند.

معاون پیشین درمان مركز آموزشی درمانی روانپزشكی رازی افزود: افسردگی در گذشته در بین جوانان و میانسالان بیشتر دیده می شد اما امروزه در نوجوانان و حتی کودکان بسیار گسترش پیدا کرده است.

به گفته رضایی، اصولا سلامت روان در نزد کسانی که به یک منبع لایزال و لایتناهی معتقدند، بیشتر از سایر افراد است. کلا 5 عامل( کار، تحصیل، ایمان، ورزش و هنر) محافظ روان انسان شناخته شده است. پناه بردن به کار، تحصیل، خدا، ورزش و هنر، باعث سلامت روح می شوند. مثلا فردی هنوز نماز نخوانده است اما با بازکردن سجاده یک مرتبه احساس آرامش می‌کند. فرد با« پناه بردن به خدا» به آرامش دست پیدا می کند. یک فردی آنقدر غرق در راز و نیاز با خالق یکتا است که اصلا متوجه بیرون کشیدن تیر از پایش نمی شود. در مقابل فردی دیگر نماز می خواند اما در نهایت متوجه نمی شود 2یا 3 رکعت خوانده است. کدامیک از این دو نفر به آرامش می رسند؟ قطعا فردی که خالصانه به خدای خودش پناه برده است.

افراد مذهبی خودکشی را گناه بزرگ می‌دانند

همچنین افسردگی رابطه بسیار مستقیمی با آمار خودکشی دارد. دکتر سیما فردوسی( دکترای روانشناسی بالینی)، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در این خصوص گفت: هرچند در حال حاضر جامعه ما افسرده است اما آمار خودکشی در ایران بالاتر از جوامع دیگر نیست. در جوامع دیگر آمار خودکشی بیشتر از کشور ما است.

وی افزود: تحقیقات نشان داده است هرچه سطح اعتقاد و تمایل مذهبی و معنوی افراد بالاتر باشد، میزان خودکشی در آن جامعه کمتر است. مثلا در دین ما خودکشی یک گناه محسوب می شود. فرد معتقد هیچ وقت به سمت این گناه پیش نمی رود. صبر پیشه می کند تا هر زمان که خواست خداوند بود، به دیار باقی بشتابد. البته هر کسی که اقدام به عمل خودکشی می کند بیمار است و باید به او کمک کرد.

عضو سازمان نظام روان شناسی درباره این بیماری اظهار کرد: خودکشی دلایل مختلفی دارد. بیشترین درصد میزان خودکشی در افرادی که از افسردگی درونی و ژنتیکی رنج می برند، دیده می شود. اغلب 10تا 15 درصد بیمارانی که افسردگی اساسی دارند، تمایل به خودکشی پیدا می کنند. فقر نتوانسته آمار خودکشی یک جامعه را بالا ببرد اما مشکل های عاطفی، افسردگی، شکست های عشقی توانسته اند این آمار را افزایش دهند. اغلب خودکشی هایی که خیلی جدی نبوده اند یا علامت و نشانه هایی که حاکی از خود تخریبگری  دارند مثلا جوانی دست خودش را با تیغ یا چاقو می‌برد را باید جدی تلقی کنیم. این رفتارها نشانه از افسردگی دارد. ما باید مراقب این افراد باشیم.

5 روش کاربردی برای شاد بودن

افراد غمگین تصور می کنند که شاد بودن باید در ژنشان باشد و مساله شاد زندگی کردن، مهارتی نیست که آن را بیاموزند و بتوانند خودشان را تغییر دهند. بهتر است بدانید برخلاف نظر این عده، ما انسان ها تنها موجودهایی هستیم که می توانیم تصمیم بگیریم زندگی شادی داشته باشیم یا زندگی مان را صرف انجام کارهایی کنیم که ما را غمگین و افسرده می کنند.

ناامید نباشید: اولین و مهم ترین کاری که باید انجام دهید، این است که بینش خود را نسبت به این دنیا و سختی ها و بلاهای آن عوض کنید. این دنیا در کنار حوادث شیرین، تلخی ها و ناکامی هایی نیز دارد و نباید به محض مواجه شدن با سختی، احساس ناامیدی کنید.

بی هدف نباشید: معمولا افرادی که برای زندگیشان هدف گذاری نکرده اند، دلیلی برای شاد شدن در زندگی نمی یابند بنابراین یکی از گام های مهم برای شاد زیستن، آشنایی با تکنیک تعیین هدف در زندگی است. توجه داشته باشید که در هدف گذاری باید از میان اهداف خود، هدفی را انتخاب کنید که امید بیشتری به موفقیت آن دارید و در تلاش برای تحقق آن، فقط به فکر تایید یا تکذیب دیگران نباشید. البته از مشورت متخصصان بهره بگیرید. همچنین شما برای تعیین یک هدف، باید واقع بین باشید.

به گذشته فکر نکنید: یکی از عمده ترین مواردی که می تواند شادی را از شما بگیرد، این است که دایم افسوس گذشته را بخورید. شما نمی توانید گذشته را تغییر دهید و دلیلی ندارد با آن زندگی کنید؛ پس تمام مشکل ها و اشتباه های گذشته را فراموش کنید. گذشته ها، گذشته است و شما هر قدر هم بکوشید، نمی توانید آن را تغییر دهید. در واقع خطاها از ما افرادی قوی تر وعاقل تر می سازند و ما نیز از آن ها درس می گیریم و به نقاط ضعفمان پی می بریم. حتی پر تنش ترین و غم انگیزترین موقعیت ها نیز سرانجام درس های مفیدی برای ما خواهند داشت.

با نقاط مثبت تان ضعف هایتان را جبران کنید: خود را همان طور که هستید، قبول کنید. هر انسانی یک سری معایب و یک سری محاسن دارد که در بعضی موارد، توان تغییر آن ها را ندارد. به طور مثال، ممکن است فردی یک مشکل بدنی داشته باشد که همیشه به خاطر آن تحت فشار روانی باشد ولی زمانی که بپذیرد مشکل دارد و توان تغییر آن را نیز ندارد و باید با همین مشکل زندگی کند، آرامش روانی بیشتری پیدا خواهد کرد. البته چنین افرادی باید با توجه به نقاط مثبتشان، بررسی کنند که با چه کارهایی می توانند نقاط ضعفشان را جبران کنند.

در مواجهه با مشکل ها، بحران سازی نکنید: یکی از دلایلی که افراد در زندگی غمگین و بی حوصله هستند، بحران سازی‌های آن هاست. بعضی افراد در مواجهه با مشکل‌ها، آن را برای خودشان از آنچه که هستند، بزرگ تر جلوه می دهند. بسیاری از افراد می گویند زمانی که با مشکلی مواجه می شویم، به شدت آشفته و مضطرب می شویم اما بعد از مدتی متوجه می شویم که آن مشکل آن قدرها هم آسیب رسان نبوده است.

چگونه با نشاط و شاد باشیم؟

1 – گلکاری یا باغبانی کنید.

2 – پول های خود را خرج دلخوشی های کوچک و زیاد کنید و مدام به دنبال آرزوهای گران و دست نیافتنی نباشید.

3 – روی کاری که همین الان در حال انجام آن هستید، تمرکز بیشتری کنید تا با رسیدن به موفقیت، احساس شادی در شما بیشتر شود.

4 – در یک مهارت جدید، متخصص شوید. تشخیص اینکه چه مهارتی باشد به سلیقه و توانایی خودتان بستگی دارد.

5 – نگرانی هایتان درباره آینده را روی یک کاغذ بنویسید، در یک پاکت نامه بگذارید و به معنای واقعی مهر و مومش کنید!

6 – اطرافتان را با افراد شاد شلوغ کنید. گاهی در جمع خانواده تان جوک بگویید و شوخ طبع باشید.

7 – کار های داوطلبانه انجام دهید. کارهای داوطلبانه می توانند کارهایی خلاقانه برای کمک به دیگران باشند.

8 – در پایان هر روز، حداقل ۳ اتفاق خوبی را که رخ داده یادداشت کنید و قبل از شروع روز بعد، حتما نگاهی به آن بیندازید.

9 – مقایسه خود با دیگران را متوقف کنید. مهم نیست که این مقایسه در زمینه مالی باشد یا تحصیلی.

10 – از هر فرصتی برای ورزش استفاده کنید چراکه ورزش در افزایش روحیه و اعتماد به نفس، تاثیر قابل توجهی دارد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا