بی حوصلگی، امری فراتر از افسردگی است

در تحقیقی که توسط محققان انستیتو IoPPN انجام گرفت مشخص شد که بی حوصلگی در شمار زیادی از اختلالات روحی اتفاق می افتد و منحصر به شرایطی مانند افسردگی، اضطراب و اختلال دو قطبی نیست. همچنین در این تحقیق که در مجله BMJ به چاپ رسید مشخص شد که بی حوصلگی با نتایج بالینی ضعیف تر هم مرتبط است. در مجموع این یافته ها حاکی از این هستند که پزشکان باید دلیل بی حوصلگی را در بسیاری از اختلالات روحی شایع جستجو کنند. انجام مداخلات هدفمند برای بی حوصلگی می تواند برای بیمارانی که اختلالات خلقی موثقی ندارند نیز مفید باشد.

این اولین مطالعه ای است که در آن برای به دست آوردن اطلاعات مربوط به بی حوصلگی از گزارش های سلامت الکترونیک ،از روش استخراج خودکار اطلاعات استفاده شده است. نمونه های این تحقیق شامل 28 هزار بزرگسال می شد که در بین سال های 2006 تا 2013 دچار اختلالات خلقی، شخصیتی و روانی بودند.

وجود بی حوصلگی در عرض یک ماه با استفاده از پردازش زبان طبیعی یا NLP شناسایی شد. معیار هایی نتیجه شامل شمار روز هایی که فرد در بیمارستان سپری کرده بود، فراوانی بستری در بیمارستان، بستری اجباری در بیمارستان و تجویز داروهای ضد روان پریشی و یا تثبیت کننده خلق و خوی غیر ضد جنون در طی یک دوره پنج ساله می شد.

12 درصد از مردمی که به آن ها خدمات سلامت روانی داده می شد از بی حوصلگی رنج می بردند، 23 درصد از افرادی که اختلال دو قطبی داشتند نیز بی حوصلگی را گزارش کرده بودند و نیز این امر به ترتیب با 18 و 16 درصد در بین افرادی که اختلال شخصیت و شیزوفرنی داشتند نیز وجود داشت. بی حوصلگی همچنین با افزایش روزهایی که فرد در بیمارستان می گذراند، افزایش تعداد دفعات بستری شدن، احتمالات بی تری از پذیرش اجباری و نیز افزایش احتمال تجویز داروهای ضد روان پریشی و یا تثبیت کننده خلق و خوی ضد جنون مرتبط بود.

راشمی پاتل از دانشگاه لندن  در این باره اظهار داشت: «بی حوصلگی می تواند بر روی مردمی که از اختلالات روحی زیادی رنج می بردند تاثیر بگذارد اما نشانه های آن هنوز شناخته شده نیست. ما موفق به ایجاد یک ابزار استخراج متن نوآورانه شدیم که به واسطه آن می توانستیم به شناسایی بی حوصلگی در 28 هزار فردی که در جنوب لندن مراقبت های بهداشتی روانی دریافت می کردند بپردازیم. یافته های ما اهمیت این اختلال و همچنین نیاز به اتخاذ استراتژی هایی برای رفع این نشانه ها را پر رنگ تر می کند .»

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا